Huoltoneuvojan ammatti on minulle ihan vieras, olen toki alan henkilöihin törmännyt oman huollon yhteydessä. Mutta tänään duunista piti itse pärjätä. Sattui olemaan suhteellisen hiljainen päivä, joten enemmän taskuun jäi opetusta mitä ammattiin kuuluu. Toki pääsin myös tekemään tarjouspyyntöjä ja palvelemaan asiakkaita. Tsekkaa tästä millainen päivä minulla oli.

Projektin neljäs päivä vietettiin perjantaina Suomenojan Autohuolossa (Fixus), joka sijaitsee Espoossa. Päivän tittelinä oli huoltoneuvoja. Duuni alkoi 7:50 ja meidät otti vastaan yksi paikan omistajista, Jan Reijo. Ensimmäiseksi jätettiin takit taukohuoneeseen ja tutustuttiin tiloihin sekä henkilökuntaan. Sen jälkeen sainkin oman työasuni, sinisen Fixus -työpaidan 🙂 Jan kertoi myös yrityksestä sekä omasta taustastaan. Jan on mukana muissakin alan yrityksissä, mutta Espoon toimipiste on niistä tuorein, eli vasta vuoden ikäinen. Mikäli asut Espoossa ja tarvitse autohuoltoa, menkää ihmeessä Suomenojan Autohuoltoon. Saatte sieltä huollon lisäksi myös katsastuspalvelun sekä varaosat. Suosittelen!

Osa Suomenojan Autohuollon henkilökunnasta

Osa Suomenojan Autohuollon henkilökunnasta – (kuvat Studio ihana)

HUOLTONEUVOJA

Huoltoneuvojan tulee olla hyvä asiakaspalvelelija, että taitava kokonaisuuksien ja työnkulkujen organisoija, joka pystyy säilyttämään toimintakykynsä kaikissa tilanteissa ja pistämään suunnitelmt uusiksi jopa monta kertaa päivässä. Huoltoneuvojan kautta kulkee myös iso osa huollon tietoliikenteestä (työmäärykset, työkirjaukset, tarjouspyynnöt, hintakyselyt, takuu-asiat ja laskutus). Huoltoneuvoja kommunikoi asiakkaiden lisäksi aktiivisesti myös varaosa- ja huoltopuolen ihmisten kanssa.

Ja taas lähti tyytyväisiä asiakkaita...

Ja taas lähti tyytyväisiä asiakkaita…

Koulutustilanne

Koulutustilanne

SUOMENOJAN AUTOHUOLTO

Suomenojan Autohuolto on toiminut Espossa noin vuoden ajan, ja kyseessä on ns. täyden palvelun talo. Käytännössä voi sanoa, että olipa automurheesi mikä tahansa, Fixus -lipun alla toimiva Suomenojan Autohuolto hoitaa kaiken. Autohuollon isot ja siistit tilat ovat nykyaikaiset, ja huolloissa käytetään vain uusinta tekniikkaa ja parhaimpia työkaluja, unohtamatta ammattitaitoista henkilökuntaa. Autohuollon lisäksi samassa hallissa on myös varaosa- ja tarvikemyymälä sekä katsastuskonttori. Voit siis viedä auton huoltoon, ja samassa Suomenojan Autohuolto hoitaa tarvittaessa myös katsastuksen. Kätevää.

Suomenojan Autohuollon sivuille pääsette tästä.

PÄIVÄNI HUOLTONEUVOJANA

Autohuolto aukaisi ovet jo kello seitsemän aamulla, mutta minut ja Elias oltiin kutsuttu paikalle 7:50. Kun saavuimme paikalle, siellä oli jo asiakkaita hallissa odottamassa autohuollon valmistumista pikahuollon puolelta. Meille sanottiin jo etukäteen että päivästä tulee rauhallinen, mutta ei siltikään ollut hetkeä ettei olisi ollut asiakkaita autohuollon asiakastiloissa.

Aluksi tutustuimme autohuollon käyttämiin järjestelmiin, joita on siis useita. Kaikki järjestelmät olivat helppokäyttöisiä, mutta jos auto- ja varaosatietämystä ei ole, niiden käyttäminen hankaloituu huomattavasti.

Kun asiakas saapuu paikalle kysymään mahdollista vikaa, autohuoltaja arvio asiakkaan kertoman mukaan mistä vika saattaisi johtua. Jotkut ovat selkeitä tapauksia, jolloin autohuoltajan laskee kustannusarvion varaosille ja työlle. Työhön menevän ajan arvioiminen onnistuu vain ammattimieheltä, ja siltikin joskus voi sattua arviointivirhe. Jos asiakkaalle sanotaan kaksi tuntia, mutta todellinen työaika onkin kuusi tuntia, niin asiakkaalta ei voi veloittaa enää lisää kun hinta on jo annettu. Mutta jos kahden tunnin duuni tapahtuukin tunnissa, niin asiakkaalta ei tietenkään veloiteta kahta tuntia vaikka hinta olisikin sovittu. Työajan arvioimiseenkin on olemassa oma softansa, mutta se on vain suuntaa antava, eli tämäkin vaatii ammattimiehen kokemuksen.

Korjausprojekti

Korjausprojekti

Kun auton vika voi johtua lukuisista syistä, tai asiakkaan kertomuksesta ei voida päätellä mistä vika johtuu tai mikä vika on kyseessä, niin auto pitää ottaa sisälle halliin tarkempia tutkimuksia varten. Kun ammattilainen käy autoa lävitse, se maksaa 30-60 euroa ja aikaa siihen käytetään 30-60 minuuttia. Hinta on niin edullinen, että ei ole mitään järkeä kömpiä konepellin alle itse tai yrittää päätellä diagnoosia netitifoorumeilta, varsinkaan jos et itse tee varsinaista huolto- tai korjaustyötä.

Päivän aikana olin pääasiassa asiakaspalvelussa, vastailin tarjouspyyntöihin, tein työmääräyksiä ja kuittasin tehtyjä huoltoduuneja laskutukseen. Ei tässäkään ammatissa yhden päivän opastuksella itsenäisesti pärjää, mutta taas on koettu yksi ammatti jota en ihan tällaiseksi kuvitellut.

Mieleen päivästä jäi erityisesti asiakkaat, joista jokunen oli normaalia haastavampi. Mutta ehkä se kertoo tämän autohuollon henkilökunnasta jotakin, että kaikki asiakkaat hoidettiin samalla tavalla, oli asiakkaalla sitten hyvä tai huono päivä.

OMA ARVOSANA

Ei tullut potkuja täältäkään firmasta, eli olkoot se tämän päivän arvosana 🙂 No ei, hoidin kaikki ne hommat mitä pyydettiin, opittiin hieman lisää ja saatiin ainakin jonkinlainen käsitys millainen duuni on kyseessä. Vaikka sitä aina pyrkii ja haluaa olla oma-aloitteinen, niin ihan kaikissa asioissa ei voi edetä into piukassa jotta ei sössi asioita.

MITÄ OPIN?

Tietenkin opin miten huoltoketju talon sisällä toimii, kuka tekee mitäkin ja miten asiat pitää tehdä. En siis pärjäisi tässä ammatissa itsenäisesti päivän opastuksella, mutta tietäminen ja osaaminen onkin eri asioita 🙂

Yllätyksenä tässä liiketoiminnassa tuli erilaiset säännöt, lait ja ohjeistukset. Huoltajan tulee ikään kuin ennakoida ja tarkistaa tilatun korjaustyön lisäksi myös muita asioita, koska muuten voi perästä tulla sanomista / vaateita. Ja jos joku joskus ihmettelee sitä, että miksi pitäisi ostaa huoltoliikkeestä alkuperäinen tai huoltoliikkeen hyväksymä varaosa tuplahinnalla eikä sitä halvinta sieltä jostain toisesta liikkeestä… Tässähän ei ole kyse rahasta, tai se ei ainakaan ole se tärkein asia. On paljon halpisosia jotka voivat näyttää ihan samalata kun alkuperäinen, mutta todellisuudessa se ei toimi samalla tavalla, laisinkaan tai niin kauan. Kun asiakas tuo oman osan, katsoo autohuolto aika tarkkaan ottavatko he nimilleen sellaista työn jossa käytetään osaa, jonka toimivuudesta ei voida mennä takuuseen. Halvempi osa ei siis tarkoita ainakaan pidemmän päälle sitä, että teit hyvän säästön.

Huoltohalli

Huoltohalli

KENELLE AMMATTI SOPII?

Huoltoneuvojat ovat pääsääntöisesti mekaanikkoja, teknikkoja tai insinöörejä, mutta se ei kuitenkaan ole mikään välttämätön vaatimus. Ammattiin on eksynyt myös ihmisiä ihan muilta aloilta ja jotka omaavat erilaisia koulutustaustoja. Luonnollisesti autotuntemus ja kiinnostus autoihin on hyödyksi, mutta samalla pitää olla hyvät organoisointikyvyt myös paineen alla. Kun jonossa on 30 asiakasta, niin ne pitää kaikki hoitaa valmiiksi samalla, kun seurataan mitä autoja menee huoltoon, kuka huoltaa, miten aikataulu pitää ja mitä on tullut jo ulos huoltohallista. Kun autosta löytyy jotain ennalta odottamatonta vikaa muun huollon yhteydessä, informoidaan siitä asiakasta, ja loppupeleissä mekaanikon duuni saattaa mennä odotettua pidemmäksi ja jonossa olevia työtehtäviä pitää siirtää mekanikolta toiselle. Eli tarkkaavaisuus, organisointitaidot ja paineensietokyky on aika olennaisia asioita jos tähän duuniin haluaa.

Ei ihan mikä tahansa nyrkkipaja

Ei ihan mikä tahansa nyrkkipaja

Ammattimiehen tunnistaa siitä, kun päällä on haalarit

Ammattimiehen tunnistaa vaatteista

Suomenojan Autohuolto / Fixus

Suomenojan Autohuolto / Fixus

Täältä huoltomiehet hakevat valmiiksi kerätyt varaosat

Huoltomies noutamassa valmiiksi kerätyt varaosat seuraavaan hommaan