Projektini 75. työpäivä meni nopeasti, sillä siirryimme työpäivän aikana useampaan kertaan paikasta toiseen. Titteliksi tuli menekinedistäjä, vaikka periaatteessa se olisi voinut olla jotain muutakin, erilaisia duuneja kun päästiin kokeilemaan muutamia. Työnantajana oli Papua Merchandising Oy ja pomonani oli kenttäpäällikkö Marita Vaara.

PAPUA MERCHANDISING OY

Papua Merchandising Oy on vuonna 1997 perustettu täyden palvelun myynninedistämisorganisaatio. Yritys toimii sekä päivittäis- että erikoistavarakaupassa, kuin myös erilaisten tapahtumien yhteydessä missä vain tapahtuu ja tarvitaan ammattilaisten apua. Papua Merchandising Oy:n palveluihin kuuluu esillelaitot, sesonki- ja kampanjatoteutukset, tuote-esittelyt sekä myyntimiespalvelu.

Siirry yrityksen kotisivuille tästä.

PÄIVÄNI HYLLYTTÄJÄNÄ

Päivä alkoi Vantaan Horsmakujalta, työnantajani toimistolta. Minut ja Eliaksen vastaanotti ovelta kenttäpäällikkö Marita Vaara. Ensimmäiseksi esittäydyttiin talon henkilökunnalle, ja sitten siirryimme neukkariin kahville. Seuraamme liittyi myös myyntipäällikkö Kimmo Rantala, joka piti meille esittelyn yrityksen toiminnasta.

Papua pitää kiinni sovitusta

Papua pitää kiinni sovitusta – (kuvat Studio ihana)

Osa porukasta saatiin kameran eteen

Osa porukasta saatiin kameran eteen

Esittelyn jälkeen alkoi jo olemaan hoppu, sillä tänä työpäivänä piti ehtiä useampaan eri osoitteeseen. Saimme Eliaksen kanssa päällemme Papuan t-paidat, ja sitten lähdimme saman tien myyjänä työskentelevän Jan Räsäsen mukaan kohti Espoota. Tehtävänä oli käydä muutamassa liikkeessä kauppaamassa uutta, helppoa ja edullista maksupäätettä. Tämä on Papuan asiakkaan tuote, ja Papua hoitaa sen myyntiä. Maksupääte maksaa 25 euroa kuukaudessa + välityspalkkio maksutapahtumista. Laite on edullinen, sillä se on täysin käyttövalmis mobiiliyhteyksineen. Rahat tulevat myyjän tilille parissa päivässä.

Kävimme parturi-kampaamoissa tarjoamassa laitetta, mutta ihan suorilta käsin ei kauppaa tullut. Monella on jo laitteet olemassa, ja niissä on monesti pitkät, määräaikaiset sopimukset. Tällaisissa tapauksissa asiakkaalle jätetään kuitenkin esite ja yhteystiedot, jotta tarpeen tulleen he voivat olla yhteydessä. Myös myyjä merkkaa ylös käynnin ja sen, milloin asiakkaan nykyinen sopimus tulee päätökseen. Kun potentiaalisen asiakkaan nykyinen sopimus on päättymässä, muistuttaa maksupääte-edustaja omasta laitteesta vielä uudelleen. Kuukausimaksuissa tämä uusi laite on jopa 50% edullisempi kun kilpailijat, eli vuositasolla siitä tulee jo iso summa.

Asiakaskäynti

Asiakaskäynti

Kello kävi kovaa tahtia, joten oli aika siirtyä jälleen uuteen paikkaan. Nyt menimme Espoon K-Rautaan, jossa Papua hoitaa koko myymälän uudelleen rakentamisen. Täällä työkaveriksi tuli tiiminvetäjä Pia Salminen.

K-Rautaa remontoidaan parhaillaan, ja Papua hoitaa myymälän uudelleenrakentamisen. Tämä tarkoittaa sitä, että Papuan henkilökunta siirtää myymälähyllyt ja tavarat uusille paikoille. Valmiina oli jo mm. esittelyvalaisimien kiinnitys ja useampi myymälähylly oli löytänyt uuden paikan. Minun ja Eliaksen tehtäväksi jäi siirtää osaston toisesta päästä tavarat uuteen hyllypaikkaan. Ensin otetaan kärryn kyytiin tuoteryhmän samat tuotteet hyllystä, mutta samalla pitää pistää mieleen missä kohtaa mikäkin tuote on, sillä ne tulevat uuteen hyllyyn samassa järjestyksessä. Hyllytavara olisi helpompi laittaa paikalle, mutta nämä kamat olivat piikkikamaa, ja piikki piti olla aina samassa kohdassa kun vanhassakin hyllyssä.

Valaisimet oli jo katossa, joten sitä hommaa ei tänään päästy tekemään

Valaisimet oli jo katossa, joten sitä hommaa ei tänään päästy tekemään

Tavaroiden siirtämistä paikasta toiseen

Tavaroiden siirtämistä paikasta toiseen

Ehdimme saamaan muutaman välin kamat paikoilleen, kun oli taas aika lähteä seuraavaan paikkaan. Satuimme tulemaan rautakauppaan juuri silloin kun henkilökunnalla alkoi ruokatauko, joten sen vuoksi emme saaneet ihan koko pätkää valmiiksi.

Pia seuraa miten homma etenee

Pia seuraa miten homma etenee

Hyppäsimme Eliaksen kanssa autoon ja suuntasimme pääkaupunkiseudulla sijaitsevaan autokauppaan. Tämä oli ainakin minulle päivän kohokohta, autot kun kiinnostavat hyvin paljon. Papuan t-paita piti laittaa piiloon, sillä autokaupassa myyjät eivät saa nähdä, että olemme Papuasta. Olimme mysteerishoppaajia, eli teimme testiä autokaupan johdolle siitä, miten asiakasta palvellaan, vai palvellaanko laisinkaan.

Saavuimme Eliaksen kanssa liikkeeseen ja menemme suoraan katsomaan uusia esittelyautoja. Paikalla on kaksi myyjää, joista kumpikin istuu pöydän takana tietokoneen ääressä. Ohjeistuksen mukaan meidän tulee odottaa 10 minuuttia, ja jos ei myyjä tajua palvelle, mennään kysymään apua. Olemme useamman auton kimpussa, mutta kumpikaan myyjistä ei reagoi, ei edes tervehdi. Menen vielä myyjien edessä olevaan esittelyautoon istumaan, ja yritän puhua vähän kovemmalla volyymilla. Kumpikaan myyjistä ei reagoi vieläkään. Elias tekee hieman vakoiluhommia ja huomaa, että myyjät ovat liimautuneet Facebookkiin.

Noin 20 minuutin jälkeen menen myyjien pöytien luokse ja kysyn, olisiko jommalla kummalla aikaa. Vanhempi mies nousee ylös vastaten ”Toki”. Nuorempi myyjä ei sanonut mitään, ei edes nostanut katsettaan koneesta. Kerron myyjälle, että tulimme katsomaan autoa, ja haluaisin saada tarjouksen. Myyjä sanoo heti ensimmäiseksi, että koeajamaan ei pääse. Hieman ihmettelen kommenttia, mutta kerron hänelle vain haluavani tarjouksen.

Kerron myyjälle, että minulla on nyt alla saman merkkinen auto, mutta haluaisin vaihtaa vähän isompaan. Tämä vakuutti myyjän sen verran, että hän jaksaa antaa esitteen. Myyjä oli koko ajan kamalan nihkeä. Tuli fiilis, että häiritsemme hänen työntekoa… eli autojen myymistä… jollaista olin ostamassa… Tuli itsellekin kiusaantunut olo. Jatkan kuitenkin homman loppuun saakka, ja pyytämällä saan myyjän kertomaan minulle hinnan. Lisävarusteita ei suositeltu, mutta sain pyynnöstäni käteen listan saatavilla olevista lisävarusteista.

Tämä oli tunnin projekti, että sain myyjältä käteeni tarjouksen, jossa oli haluamani auto haluamillani lisävarusteilla. Tällaista autoa ei ollut esillä myymälässä, mutta kun kysyin onko sellaista mahdollisesti jossain muualla nähtävillä, niin on kuulemma talon alakerrassa. Tietenkin haluan nähdä auton. Myyjä on varmasti jo ihan kyllästynyt ”palvelemaan”, mutta suostuu kuitenkin näyttämään meille kyseisen auton. Autossa ei ollut mitään vikaa, se on täydellinen helmi. Hauskinta tässä on se, että harkitsen tämän auton ostamista ihan oikeasti. En kylläkään tästä liikkeestä tai näiltä myyjiltä.

Lopuksi päästän myyjän pinteestä, mutta sovimme kuitenkin vielä, että olemme yhteydessä alkuviikosta. Nyt on kulunut viikko tästä työpäivästä, eikä myyjä ole perään soitellut.

Sen verran ihastuin tähän autoon, että kävin toisessa autoliikkeessä muutama päivä myöhemmin. Kun kävelin liikkeessä, ensimmäisen 10 minuutin aikana kolme myyjää tuli kysymään voisiko palvella. Kerroin vain katselevani ensin. Todella iso ero palvelulla, ja vaatetukseni oli täysin sama kummassakin paikassa. Adidaksen lenkkarit, revityt farkut ja Helly Hansenin sininen takki. Tämä liike jossa palvelu pelasi, ei ole saman automerkin edustaja, mutta heillä on jostakin syystä näitä autoja myynnissä.

En laita tähän nyt kuvaa liikkeestä, ehkä kerro mistä liikkeestä on kyse tai edes minkä merkkisestä autosta. Nämä eivät ole julkista tietoa, ne ovat vain kyseisen ketjun johdon käyttöön. Mysteryshoppareita käy ketjun eri myymälöissä useita, ja palautteen perusteella ketjun on tarkoitus muuttaa asiakkaan saamaa kokemusta, jos muutoksille on tarvetta… ja nyt tarvetta on. Montakohan kauppaa mahtaa mennä ohi vain myyjän asenteen vuoksi? Tämä on siis arvokasta tietoa ketjulle.

Papuan duunit olivat mukavia, ja siirtyisien sekä usean paikan läpikäymisen vuoksi aika meni ehkä liiankin nopeasti. Hauskinta oli kuitenkin autokaupassa.

Kiitos Papua Merchandising Oy, Marita, Kimmo, Jan, Pia ja kaikki muut henkilökunnasta joita tapasimme.

Papuan henkilökunta laittamassa tuotteita esille

Papuan henkilökunta laittamassa tuotteita esille

Menestyjä vuodesta toiseen

Menestyjä vuodesta toiseen

Kovat lukemat

Kovat lukemat – (kuvat Studio ihana)