Projektini 47. työpäivä käynnistyi Helsingin Neitsytpolulta kello 12, ja titteliksi tuli tällä kertaa galleristi. En ole ikinä ennen käynyt galleriassa, joten tämä oli minulle ihan uusi maailma. Ihme kyllä, kiinnostuin taiteesta ja taisin jopa varata yhden taulun. Päivän pomona oli galleristi Lea Karttunen ja työnantajana Galleria Saima.

Galleria Saima - Lea Karttunen (oik.) ja Anneli Pulkka

Galleria Saima – Lea Karttunen (oik.) ja Anneli Pulkka – (kuvat Studio ihana)

GALLERIA SAIMA

Galleria Saima on yksi Helsingin tunnetuimmista gallerioista. Galleria sijaitsee Helsingin ydinkeskustan tuntumassa, osoitteessa Neitsytpolku 9. Gallerian tila on hyvin monitahoinen ja lempeä, jonka vuoksi tilassa on helppo järjestää monenlaisia näyttelyitä. Tilassa ovat aiemmin toimineet Galleria Hanna-Kaarina ja sitä ennen Galleria Krista Mikkola. Galleria Saima aukaisi ovensa 8. elokuuta vuonna 2012.

Tulevia näyttelyitä:

24.8-4.9.2016
Anneli Pulkka
Vuorilla ja vesillä
Akryylimaalauksia
(Taiteilija paikalla Taiteiden yössä 25.8 kello 17-20)

14.9-2.10.2016
Marjut Korhonen
Aika ajassa
Valokuvateoksia

12-30.10.2016
Christina Salin
Aallot – Vågor
Maalauksia – Målningar

9-27.11.2016
Taru Aromäki
Maalauksia

3-11.12.2016
Useita taiteilijoita ja muotoilijoita
Take Away
Saiman perinteinen jouluinen taidemyynti

Katso lisää gallerian kotisivuilta klikkaamalla tästä.

PÄIVÄNI GALLERISTINA

Se on kumma miten on aina vaikeata herätä, oli herätys sitten aamu kuudelta tai kello 11. Tänään alkoi duuni vasta kello 12, joten makoilin sängyssä ihan viimeiseen saakka. Mutta pääsin kuin pääsinkin ylös ja olin pirteänä Galleria Saimassa kello 11:58. Elias saapui paikalle hieman tarkempana tasan kello kaksitoista.

Paikalla galleriassa olikin jo päivän pomomme, galleristi Lea Karttusen lisäksi taiteilija Anneli Pulkka. Ensimmäiseksi tietenkin käsipäivät ja pienet esittelyt, jonka jälkeen Karttunen kertoi hieman galleriatilan sekä Galleria Saiman historiaa. Galleriatila on yksi Helsingin vanhimmista, jossa on toiminut galleria yhtäjaksoisesti.. Karttunen jatkoi galleristina tilassa vuonna 2012 nimellä Galleria Saima.

Pikaisen rupattelun jälkeen alkoikin päivän hommat. Tarkoitus oli ripustaa 25 työtä seinälle, ja ihmettelin, miten tähän saa aikaa menemään varttia kauempaa. Tarkoitus oli kuitenkin tehdä ripustusta koko päivä… Taitaa tulla lyhyt päivä. NOT!

Anneli Pulkka - Vuorilla ja vesillä - 24.8-4.9.2016

Anneli Pulkka – Vuorilla ja vesillä – 24.8-4.9.2016

Kuten jo kerroin, en ole taideihmisiä, enkä ole näin ollen ikinä eksynyt mihinkään galleriaan. Olen toki iltalenkillä joskus katsonut jonkun gallerian ikkunan takaa, mutta siinäpä se kosketukseni taiteeseen sitten oli. Mutta ehkä tämä on syy miksi päivä galleristina osoittautui mielenkiintoiseksi.

Ripustus ei tapahdukaan siten, että taulut seinille ja that’s it! Näin kuitenkin kuvittelen aluksi. Ensin piti katsoa mikä työ sopi mihinkin tilaan / seinään, ja sen jälkeen katsotaan mitkä työt sopivat viereen tukemaan muita teoksia. Kokonaisuudesta pitää siis tulla järkevä ja silmiä hivelevä. Karttunen ja Pulkka oli jo edellisen päivän käyttänyt siihen, että he miettivät miten teokset laitetaan esille. Ja vaikka tähän oli mennyt jo päivä, tänään asiaa mietittiin vielä uudelleen. Mukavaa tässä oli se, että itsekin pääsi kertomaan omat mielipiteet. Minun ja Eliaksen mielipiteissä taisi olla myös hieman järkeä, sillä monissa kohdin ehdotuksemme hyväksyttiin. Saimme siis kädenjälkemme kivasti tähän näyttelyyn.

Nyt kun pakka oli sekoitettu uudelleen, aloitettiin itse ripustaminen. Gallerian seinillä, melkein kattorajassa menee valkoinen lista, johon kiinnitetään läpinäkyvä siima. Siimassa on kiinni ripustuskoukku, jossa työtä voi liikuttaa ylös ja alas. Listassa siima taas liikkuu sivuittain, joten tauluja on suhteellisen helppo liikutella.

Hieman siinä jännitti, että mitä jos teos tipahtaa

Hieman siinä jännitti, että mitä jos teos tipahtaa

Ensimmäisen seinän taulut laitettiin alustavasti koukkuihin, ja sitten kokonaisuutta tarkasteltiin uudelleen. Kaikki vaikutti hyvälle, joten sitten oli aika säätää teokset oikein. Ensin katsottiin korkeudet, mutta koska teokset olivat osittain eri kokoisia, piti päättää mikä on millekin oikea korkeus jotta kokonaisuus näyttää hyvälle. Kun korkeudet olivat usean kokeilun jälkeen silmille sopivat, piti sen jälkeen vielä päättää etäisyydet taulujen ja seinien välillä. Välejä mittailtiin mittanauhalla, mutta jos silmä ei ollut samaa mieltä, mittanauha ohitettiin ja mentiin silmän mukaan. Kun kaikki oli kohdallaan, oli aika vielä laittaa teokset niin suoraan kun vain voi laittaa. Tämän jälkeen vielä tehtiin viilauksia ja tauluja hieman siirreltiin. Samalla kaavalla jatkettiin koko galleria, ja välillä poistettiin jotakin näyttelystä ja toista laitettiin tilalle. Tätä tehdään niin kauan, että kaikki on täydellistä.

"Tai mitä jos sittenkin vaihdettaisiin tämä tähän..."

”Tai mitä jos sittenkin vaihdettaisiin tämä tähän…”

Ensimmäiset ovat nyt paikoillaan

Ensimmäiset teokset ovat nyt paikoillaan

Näyttelyn pystyttäminen on oma lajinsa ja se vie hyvin paljon aikaa. Galleristi suunnittelee mainokset, käsiohjelmat, tiedottamisen, näyttelyn pystyttämisen ja monia muita asioita. Kolmen viikon näyttelyyn on saattanut mennä galleristilta aikaa useita viikkoja ennen, kun ovet aukeavat.

Nyt oli kuitenkin taitelija Anneli Pulkan teokset esillä ja kaikki oli tyytyväisiä… paitsi valaistukseen. Tehtäväkseni tuli kiivetä kolme metriä ylöspäin ja suunnata valot oikein. Tämä oli aika kuumaa hommaa, sillä valospottien vieressä oli kun saunassa. Valoja oli helppo liikutella ja suunnata, sillä ne olivat kiinni kiskoissa jonka sisällä lappua pystyy liikuttamaan. Piti vain varoa, ettei sormi lipsahda kiskon sisälle. Olisi saattanut nousta tukka pystyyn.

Täydellistä, vaikka itse sanonkin

Täydellistä, vaikka itse sanonkin

Valaistuksesta tuli lähes täydellinen, mutta yksi taulu jäi ilman huomiota. Yritimme katsoa minkä lampun voisi siirtää, mutta kaikki tuntuivat olevan käytössä. Karttunen olikin jo lähdössä ostamaan uutta spottia, kunnes sain hieman säätämällä yhden lampun jäämään ylimääräiseksi. Ongelmana oli vain se, että miten lampun saa irti. Aikani yritettyäni Karttunen soitti neuvoa tutulta sähköliikkeeltä, ja heidän ohjeensa oli samat mitä jo oltiin yritetty. Ei auttanut muuta kun marssia sähköliikkeeseen katsomaan neuvoa kädestä pitäen. Lampussa oli yksi lippa, jonka vääntämällä lampun sai irti. Sähköliikkeessä sanoivat, että aikoinaan olivat tapelleet itse saman asian kanssa. Lippa aukesi ihan päinvastoin kun voisi olettaa. Ihan kun auton ovenkahvaa pitäisi vääntää alas tai painaa sisälle, jotta ovi aukeaa. Mutta ongelma ratkesi ja viimeinenkin taulu sai arvoisensa valaistuksen.

Valaistuksen jälkeen vielä hieman viilattiin teoksia, mutta enää vain hyvin vähän. Jäljellä oli enää teosten numerointi, joten minut ja Elias vapautettiin kotiin.

Se on siinä..

Se on siinä..

Päivä oli mukava, ja tuli opittua paljon taidenäyttelyn pystytyksestä… ja samalla löydettiin taiteesta kasvoja, sähkölinjoja ja vaaleanpunainen elefantti. Et ehkä ymmärrä mitä tarkoitan, mutta mene paikalle ja katso taidetta hieman syvemmin. Sieltä löytyy kaikenlaisia yllätyksiä.

Kiitos Galleria Saima, Lea Karttunen, Anneli Pulkka ja Ullanlinnan Sähkö.

Galleria Saima, Helsinki

Galleria Saima, Helsinki

Taitelija Pulkka viimeistelee Karttusen ohjeistaessa

Taitelija Pulkka viimeistelee Karttusen ohjeistaessa

Väriä elämään. Minkä sinä valitsisit?

Väriä elämään. Minkä sinä valitsisit?

Tämä teos oli yksi MunBlogin suosikeista

Tämä teos oli yksi MunBlogin suosikeista

Hieman vielä hienosäätöä

Hieman vielä hienosäätöä

Käyppäs laittamassa nimesi vieraskirjaan, ja tutustu samalla Anneli Pulkan näyttelyyn

Käyppäs laittamassa nimesi vieraskirjaan, ja tutustu samalla Anneli Pulkan näyttelyyn. Näyttely alkaa 24.8 (kutsuvieraille 23.8) ja päättyy 4.9.2016 – (kuvat Studio ihana)