Päivä numero 14 alkoi Espoosta aamulla kello kuusi. Työnantajana oli Lumene ja tittelinä oli tällä kertaa myynninedistäjä. Tämä työpäivä oli maanantaina, mutta koska tänään tiistaina on vapaata niin blogiteksti tulee onlineen vasta tänään.

MYYNNINEDISTÄJÄ

Lumenella myynninedistäjän tehtäviin kuuluu mm. tuotteiden esillepano eri kaupoissa, myyntiosastojen suunnittelu ja kommunikointi kaupan henkilökunnan kanssa. Myynninedistäjä purkaa tuotepaketit hyllyille siten, että tuote näyttäytyy parhaassa mahdollisessa valossa kuluttajan silmään.

LUMENE

Lumenen juuret ovat peräisin 1940-luvulta, jolloin yritys oli osa Orion-lääketeollisuusyhtiötä. Lumene-tuotemerkki julkaistiin ensimmäisen kerran 1970-luvulla, ja vain kolmessa vuodessa se saavutti ihonhoidon ja värikosmetiikan markkinajohtajuuden. Lumene sai nimensä Kuhmoisten Lummene -nimisestä järvestä.

Tänään, vuonna 2016 Lumene-konserni työllistää 500 henkilöä, joista 300 työskentelee Suomessa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 82 miljoonaa euroa. Puolet yrityksen liikevaihdosta koostuu kotimaan myynnistä ja toinen puoli viennistä. Lumenen tuotteita myydään mm. Pohjoismaissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.

Pohjoisen luonnon voima – Tieteen jalostamana.

Tästä pääset Lumenen kotisivuille.

PÄIVÄNI MYYNNINEDISTÄJÄNÄ

Duunipäivä alkoi poikkeuksellisen aikaisin Espoon Sellon Citymarketista aamulla kello kuusi, joten sängystä piti nousta jo neljältä. Aamutoimien jälkeen lähdin hakemaan Eliasta, ja sitten suuntasimme Sellon katolle. Olimme noin 30 minuuttia etuajassa, joten saimme hetken valmistautua aamuiseen urakkaan.

Aamulla kello kuusi tapasimme kauppakeskuksen henkilökunnan sisäänkäynnin ovilla Joel Ikosen, joka oli myös tämän päivän pomomme. Tästä suuntasimme suoraan vielä kiinni olevan Citymarketin kosmetiikkaosastolle, ja työt alkoivat ihan heti. Aluksi järjestelimme Lumenen tuotteita ja lisäsimme myyntihyllyjen kätköistä lisää tavaraa hyllyille. Tämä oli päivän helpoin osuus. Tämän jälkeen kävimme hakemassa varastosta Lumenen tuotteita rullakkokaupalla, ja aloimme lajittelemaan paketteja ensin tuotejärjestykseen.

Päivän neljäs satsi saapuu purkuun

Päivän neljäs satsi saapuu purkuun – (kuvat Studio ihana)

Lajittelun jälkeen paketit aukaistiin, ja tuotteet piti asetella Ikosen suunnittelemille paikoilla juuri oikealla tavalla. Erilaisia tuotteita oli ehkä kolmisenkymmentä, joten vähän siinä piti yrittää sisäistää myös mikä tuote on mitäkin, ja mitkä tuoteryhmät kuuluvat samaan paikkaan. Kaikista pienimmät kosmetiikkatuotteet, kuten puuterit ja huulipunat jäivät myynninedistäjä Inan sekä Lindan vastuulle, me äijät laitoimme muut tuotteet esille.

Joel Ikonen (oik.)

Joel Ikonen (oik.)

Kun aukaistaan pieniä laatikoita ja tuotteet yritetään asetella hienosti esille, siinä menee vain yllättävän paljon aikaa. ”Kakkutornit” (katso kuvat), hyllyt ja displayt oli kuitenkin nopeampi laittaa kuntoon kun lavoista tehty pöytä. Lavojen päälle laitettiin 1500 voidepakettia yksitellen : ) Paketit piti olla oikein päin, aina asiakkaan suuntaan ja mahdollisimman tarkkaan aseteltuna. Pienen alkukankeuden jälkeen oikea rytmi löytyi mutta pitää sanoa, että en olisi ikinä uskonut että duuni on näin fyysistä. Ihmettelinkin kun meitä pyydettiin laittamaan päälle mukavat ja joustavat vaatteet.

Pyramidi

Pyramidi

Sellon Citymarketin Lumene-osasto oli nyt kunnossa, ja oli aika kerätä pahvijätökset rullakoihin. Tyhjät paketit vietiin Cittarin lastauslaiturilla sijaitseviin pahvipuristimiin ja muovit taas omaan paikkaansa. Sitten nokka kohti kauppakeskus Iso Omenan Citymarkettia.

Osasto valmiina

Osasto valmiina

Sellon Cittariin rakennetut "kakkutornit"

Sellon Cittariin rakennetut ”kakkutornit”

Pahvit vielä puristimeen ja kohti Ison Omenan Cittaria

Pahvit vielä puristimeen ja kohti Ison Omenan Cittaria

Ompun Cittarissa kaava oli sama, mutta kalusteet olivat erilaiset. Piti siis jälleen miettiä miten mikäkin tuote laitetaan esille, jotta kuluttajat huomaavat tuotteet helposti, ja tuote tulee esille oikealla tavalla. Aloitimme voidepyramidistä. Tämän valmistumisen jälkeen siirryimme muiden tuotteiden kimppuun, ja saimme kaikki suhteellisen nopeasti paikoilleen.

En ole ikinä ajatellut, että kukahan nämä kaikki tuotteet laittaa kaupoissa hyllyyn esille tai kuka rakentaa voiteista pyramidin. Ensivaikutelma koko hommasta oli se, että tämähän on helppoa duunia. No, se ei ollut. Kun menet jatkuvasti kyykkyyn ja ylös, kannat laatikoita ja pidät käsiä liikenteessä koko päivän, se vaatii hyvää fyysistä kuntoa. Ei voi muuta kun hattua nostaa näille ihmisille jotka kykenevät tekemään tätä duunia päivittäin, ja aina eri kaupassa. Myyntiedistäjän tehtävä on yksi tärkeimmistä tehtävistä, sillä se on vähän kuin käyntikortti tuotteen ja kuluttajan välissä. Huonosti aseteltu tuote ei vaan myy yhtä hyvin kun huolella mietitty asetelma.

Juhlapakkaus

Juhlapakkaus

OMA ARVOSANA

No nyt tehtiin työtä jossa näkee mitä on saanut aikaan, ja koska saimme myös kiitosta nopeudesta, annan arvosanaksi 9+.

MITÄ OPIN?

Opin mitä myynninedistäjän ammattiin kuuluu, miten tuoteasettelu tulisi tehdä ja millainen asettelu lisää myyntiä. Työn ohessa opimme lisää Lumenesta ja sen laadukkaista tuotteista.

KENELLE AMMATTI SOPII?

Olet valmis rankkaan duuniin, olet ahkera, järjestelmällinen ja sinulla on silmää miltä hyvä tuoteasettelu näyttää. Aamuherätykset ei haittaa sinua, ja olet valmis siirtymään tarvittaessa useampaan eri paikkaan päivittäin. Mikäli pääset töihin Lumenelle, pääset työskentelemään tunnetun ja laadukkaan bränsin kanssa, ja saat samalla mukavia työkavereita Lumene-tiimistä.

Kakkujen kasaamista

Kakkujen kasaamista

Tässä oli vasta ensimmäisen rullakon tavarat

Tässä oli vasta ensimmäisen rullakon tavarat

Lumene

Lumene

Linda

Linda

Ina, Linda ja Joel

Ina, Linda ja Joel – (kuvat Studio ihana)

Lumene - Pohjoisen luonnon voima - Tieteen jalostamana.

Lumene – Pohjoisen luonnon voima – Tieteen jalostamana.