Työpäivä numerolla 13 oli yksi hauskimmista työpäivistä, pääsimme mm. ralliauton kyytiin kokemaan vauhdin hurmaa. Tästä reissusta ja leikkikaluista on myös videokuvaa, ne löytyvät tästä artikkelin toistosta, joka on kirjoitettu viime vuonna työpäivän jälkeen.

Päivä numero 13 vietettiin eilen Lopella, jossa työnantajana oli 1st Time Racing ja tittelinä elämystyöntekijä. Meidät oli pyydetty mestoille kello 11, mutta olimme paikalla jo totuttuun tapaan hieman etuajassa. Tosin olimme aluksi väärällä puolella varikkoa, mutta kyllähän se oikea paikkakin lopulta löytyi. Meidät vastaanotti Janne Siikonen.

Janne esittelee tapahtumapaikan sauna-, savusauna- ja kokoustiloja

Janne esittelee tapahtumapaikan sauna-, savusauna- ja kokoustiloja – (kuvat Studio ihana)

ELÄMYSTYÖNTEKIJÄ

Elämystyöntekijä on titteli, jonka toimenkuvan voi karkeasti hahmottaa jo nimestä. Duunitehtävät riippuvat tietenkin siitä mitä elämystapahtumia yritys tarjoaa. 1st Time Racing -tapauksessa tehtäviin kuuluu esimerkiksi: asiakaspalvelu, asiakkaiden opastus, asiakkaiden auttaminen, turvalaitteiden tarkistus, autojen testaus, tankkaaminen, oikean varustuksen löytäminen asiakkaille, huoltaminen, tuotemyynti, kokous- ja tapahtumatilojen valmistelu ja paljon muuta.

1ST TIME RACING

1st Time Racing tarjoaa vauhdikkaita kokemuksia, halusitpa sitten kokea kyydityksen ralliautossa tai ajaa itse. Elämystapahtuma sopii yksityishenkilöille ja eri kokoisille porukoille, mutta elämystapahtuma sopii loistavasti myös osaksi yrityksenne virkistyspäivää tai asiakastilaisuutta. Ralliautot on mahdollista teipata yrityksenne logoilla, ja tapahtumaan voidaan yhdistää myös kuljetukset, ruokailu, sauna ja vaikka koulutusluento.

Yritys tarjoaa vauhtia monipuolisesti, joten lahjaideoita löytyy hurjapäille, mutta myös vähän hillitymmästä vauhdista pitäville miehille sekä naisille.

1st Time Racingin henkilökunta on oman alansa ammattilaisia, joista mainittakoon Neste Oil Rallissa oman luokkansa voittanut Janne Siikonen sekä Olavi Vainio, joka on 50-vuotisen uransa aikana voittanut lukuisia palkintoja moottoriurheilun parissa.

Olavi Vainio (vas.) ja Janne Siikonen

Olavi Vainio (vas.) ja Janne Siikonen

Katso lisää yrityksen tarjonnasta alla olevista linkeistä:
Rallikyyditykset
Aja ralliautoa / kisaa kavereiden kanssa
Koe Crosskart (0-100km/h vain 3,5sek.)
Kokeile kaivinkonetta
Muut elämykset ja lisäpalvelut (myös savusauna)

BMW

1st Time Racing ja BMW

PÄIVÄNI ELÄMYSTYÖNTEKIJÄNÄ

Päivän duuni oli Lopella (1st Time Racing / Saukkolan EK), ja saavuimme sinne sovitusti kello 11. Kun löysimme varikon, löysimme myös tämän päivän pomomme. Meitä paimensi yrittäjä Janne Siikonen, ja hänen apunaan oli Olavi Vainio. Varikolla oli jo täysi tohina päällä, autoja testattiin, putsattiin ja tankattiin tulevaa päivää varten.

Eliaksen tehtäväksi tuli ottaa kamera käteen, ja minä lähdin Jannen kanssa vetämään lippusiimat oikeisiin paikkoihin, jotta tulevat asiakkaat tietävät missä EK:n 2 ja 3 rallireitti menee. Tänän jälkeen sain pikakurssin siitä, miten asiakas istutetaan autoon, miten turvalaitteet toimivat jne.

Pikakurssin jälkeen siirryimme kahvilarakennukseen vastaanottamaan päivän asiakkaat, jossa olikin jo tupa täynnä. Osa porukasta oli vain kavereiden henkisenä tukena, eli kaikki eivät osallistunut itse toimintaan. Paikalle saapui myös polttariporukka joka oli järjestänyt yllätyksen tulevalle ruovalle. Rouvalla ei ollut mitään tietoa mihin hänet oli tuotu ja minkä takia, mutta aika nopeasti se sitten selvisi. Rouva ei ollut tulossa itse ajamaan, vaan hänelle oli varattu rallikyyditys ammattilaisen kyydissä. Rouvaa nauratti, joskin pieni jännitys paistoi läpi.

Kun asiaankuuluvat paperityöt oli tehty, siirryimme pukuhuoneen puolelle etsimään asiakkaille sopivia varusteita. Janne kertoi asiakkaille tulevasta, antoi turvaohjeita ja muuta tärkeää informaatiota. Kun kaikki oli sisäistänyt asiat, Janne lähti kyyditsemän polttarisankaria, ja minä lähdin Eliaksen kanssa ohjaamaan asiakkaita varikolle.

Varusteet päälle ja radalle

Varusteet päälle ja radalle

Mars varikolle!

Mars varikolle!

Varikolla tehtävänä oli istuttaa asiakkaat autoihin, tarkistaa vyöt, penkin säädöt, opastaa hallintalaitteissa ja lähettää kaksi autoa kerrallaan tutustumaan ensimmäiselle erikoiskokeelle (EK1). Apunamme oli jatkuvasti Olavi, eli ihan koko vastuuta ei meille sentään jätetty näiden ihmisten turvallisuudesta ; )

Viimeiset sanat ennen autoihin hypäämistä

Viimeiset sanat ennen autoihin hypäämistä

Kuskit valitsevat millä autolla haluavat kilpailla

Kuskit valitsevat millä autolla haluavat kilpailla

Radalla oli siis kaksi kuskia kerrallaan, joista kukin ajoi kahdeksan minuutin tutustumisajon. Tässä ei siis vielä painettu kaasua pohjaan, tarkoitus oli vain hieman harjoitella. Kun aika täyttyi, Olavi ohjasi autot takaisin varikolle ja minä lähetin uuden parivaljakon radalle. Kun kaikki olivat käyneet radalla, alkoi kilpailu kelloa ja toisia vastaan.

EK1 oli kiemurainen rata jonka alla oli 15 sentin jääkerros. Vaikka takavetoisten autojen perän saa helposti irtoamaan tiestä, on renkaiden piikit sellaiset, että eturenkaat pitävät kiinni radasta lähes kaikissa tilanteissa – ainakin jos hallitset auton.

Lähetin kaksi ensimmäistä autoa lämmittelykierrokselle, jonka jälkeen Olavi pysäytti autot lähtöviivalle. Janne oli valmiina ajanottoautossa, ja kun ensimmäinen kuski lähti ajamaan, kello pärähti käyntiin. Heti kun ensimmäinen auto oli sopivan kaukana, lähetettiin toinen auto perään. Turvavälin vuoksi kumpikin voi ajaa radan omalla vauhdilla ja omilla taidoilla ilman, että toinen auto olisi puskurissa kiinni. Näin saadaan kuskeille oikeat ajat ilman häiriöitä.

Autot ajoivat kaksi kierrosta kelloa vastaan, ja sen jälkeen Olavi liputti ruutulipulla kierrokset päättyneeksi. Tämän jälkeen kuskit ajoivat vielä yhden jäähdyttelykierroksen ja siirtyivät takaisin varikolle. Samaan aikaan radalle oli jo lähetetty uudet kuskit.

Toinen erikoiskoe (EK2) olikin sitten jo kunnollinen metsäreitti, eli sama paikka missä kävimme aamulla laittamassa lippusiimat reittien varrelle. Kun EK1 oli avonainen rata, oli tämä EK2 ihan jotain muuta. Kapea, luminen ja jäinen hiekkatie, jonka varrella kasvoi tiheää metsää. Korkeuserojakin oli sen verran, että aina ei ihan tiennyt mihin tie kääntyy, vai kääntyykö ollenkaan.

EK2 - Vauhdin hurmaa

EK2 – Vauhdin hurmaa

Ensimmäisen EK:n tulosten mukaan järjestyi myös ajojärjestys seuraavalle erikoiskokeelle. Rytmi oli sama, eli reitille lähetettiin aina kaksi autoa kerralla. Ensimmäiseksi kuskit ajoivat tutustumiskierroksen, sitten kaksi kierrosta kelloa vastaan ja lopuksi vielä jäähdyttelykierroksen.

Kaikki selvisivät kierroksilta varikolla ilman, että auto olisi saanut kolhuja. Hyvä hyvä.

Jälleen oli aika järjestää lähtöjärjestys uusiksi, oli vuorossa kolmas erikoiskoe. EK3 oli sama kuin EK2, mutta ajosuunta oli toinen. Reitti on siis täysin erilainen. Kolmannella ja viimeisellä erikoiskokeella ajettiin yksi tutustumiskierros, kolme kierrosta aikaa vastaan ja lopuksi vielä jäähdyttelykierros ennen varikolle ajamista.

Kun koko päivä oli ajettu, oli aika palkita kolme parasta kuskia pokaaleilla ja juomilla. Tämän lisäksi oli tarjolla myös makkaraa, virvokkeita ja muita herkkuja. Kaiken tämän jälkeen oli kiitosten paikka, ja porukka lähti kotiin monta kokemusta rikkaampana – osa pokalein, osa ilman.

Tulosten läpikäynti

Tulosten läpikäynti

Voittajakolmikko

Voittajakolmikko

Työpäivä oli tavallan ohi, mutta kohokohta oli vasta edessä. Janne halusi kyydittää minua ja Eliasta pidemmällä erikoiskokeella, jotta saisimme vähän kokemusta miltä oikean ralliauton kyydissä tuntuu. Olen varmaan pikkupojasta saakka halunnut oikean rallikuskin kyytiin, ja nyt se tapahtui.

Rallikaarana oli tehokas BMW. Kun Janne painoi kaasun pohjaan, selkä liimautui heti kiinni penkkiin. Voitko kuvitella miltä tuntuu, kun auto vetää pientä metsätietä 170km/h? Näet vaan kun puut vilisee silmissä ja kurvissa mennään perä rinnalla eteenpäin. Kuvasin yhden kierroksen blogiini jotta voin jakaa fiiliksen muiden kanssa, mutta vain istumalla ralliauton kyytiin saat sen todellisen tunteen.

Tätä kokemusta suosittelen

Tätä kokemusta suosittelen

Kun jokaisen pikkupojan, ja vähän isommankin pojan toiveuni oli toteutunut, Janne vei meidät talliin jossa oli pippurinen Crosskart-auto. Aivan pimee peli. Nollasta sataan 3,5 sekunnissa, huh. Katso video myös tämän härvelin vauhdista blogistani.

Koe Crosskart (0-100km/h vain 3,5sek.)

Koe Crosskart (0-100km/h vain 3,5sek.)

Vaikka mieli olisi vielä tehnyt leikkiä, oli aika päättää päivä ja suunnata kotiin. Kokemus oli todella hauska, ja aurinkokin tuli lämmittämään päivää kun tilauksesta. Kiitos 1st Time Racing, Janne, Olavi ja muu henkilökunta sekä asiakkaat.

OMA ARVOSAN

Lähtisin tässäkin antamaan arvosanaksi ysin, sillä kaikki pyydetty tehtiin ja opimme paljon uutta.

MITÄ OPIN?

Opin kuinka iso projekti on järjestää tällainen elämyspäivä, mitä turvallisuusasioita tulee ottaa huomioon, lisää auton hallinnasta ja ylipäätänsä miten ajetaan rallia (vaikka teorian oppiminen ei vastaa käytäntöä). Harmi vain, että ralliajajan taitoja ei opita päivässä.

KENELLE AMMATTI SOPII

Lähtökohtana on tietenkin se, että elämystyöntekijänä olet seikkailuhaluinen. Sinun tulee huomioida paljon pieniä asioita, ja sinun tulee reagoida välittömästi kaikkiin epäkohtiin. Vastuullasi saattaa olla paljonkin ihmisiä, joten punaiset langat tulee pysyä kädessä ja huolellisuus on enemmän kun tärkeää.

Asiakkaille kerrotaan riskit ja neuvotaan miten päivästä selviää ehjänä

Asiakkaille kerrotaan riskit ja neuvotaan miten päivästä selviää ehjänä

Kaverit toivat synttärisankarin vähän ralliradalle

Kaverit toivat synttärisankarin vähän ralliradalle

Jos näillä ei pysy tiellä niin ei millään

Jos näillä ei pysy tiellä niin ei millään

Asiakkailla oli hauska päivä

Asiakkailla oli hauska päivä

Jännittävä paikka

Jännittävä paikka odottaa omaa vuoroaan

Tässä kohtaa vielä nauratti

Tässä kohtaa vielä nauratti

Näistä taisteltiin tänään

Näistä taisteltiin tänään

Voittosuihkutukset

Voittosuihkutukset

Saattaa olla, että nämä synttärit jäi mieleen

Saattaa olla, että nämä synttärit jäi mieleen

Tämäkin tila on vuokrattavissa

Tämäkin tila on vuokrattavissa

Vuokraa tapahtupäivän yhteydessä vaikka savusauna ja juhlatila käyttöösi

Vuokraa tapahtupäivän yhteydessä vaikka savusauna ja juhlatila käyttöösi – (kuvat Studio ihana)