Projektini 30. työpäivä oli etäduunia, eli homma tehtiin kotisohvalta. Näin kirjoitin kyseisestä päivästä duunin jälkeen viime vuonna:

Perjantaina työnantajana oli D-Fence, ja tämä olikin sitten jo projektin 30. työpäivä. Päivä oli etätyö, ja yhteydenpito tapahtui sähköpostilla ja puhelimitse. Päivän pomona oli COB Juha Oravala ja tittelikseni tuli markkinointisuunnittelija. Päivä oli siitä mukava, että sen sai tehdä omalta kotisohvalta. Mielelläni menen kyllä aina itse työpaikalle, mutta nyt oli perjantai ja tämä sopi hyvin tähän rakoon.

D-FENCE

Tietoturva on jatkuvasti tärkeämpi yrityksille, joilla on koneillaan paljon yrityssalaisuuden piiriin kuuluvia asioita ja muuta tärkeää tietoa. Sähköposti on yksi kanava, jonka kautta ihmisiä jallitetaan lataamaan haitallisia ohjelmia, ja se voi tapahtua ihan vain klikkaamalla verkkorikollisen lähettämää linkkiä tai aukaisemalla väärän tiedoston. D-Fence on sähköpostiviestinnän turvaamisen edelläkävijä, ja yrityksen torjuntapalvelut ovat saaneet kotimaisuudesta kertovan Avainlippu -merkin. Yrityksen tarjoamat turvapalvelut ovat markkinoiden laadukkaimmat.

Yrityksen päätoimialana on ollut Suomi, mutta valikoitujen strategisten partnereiden kautta palvelua kansainvälistetään jatkuvasti. D-Fence in Tietoturva ry:n jäsenyritys, ja yritys on kehittämässä kansallista tietoturvaa. D-Fence on Valiokonttorin hyväksymä palveluntarjoaja, F-Secure Oyj:n yhteistyökumppani ja Lastenklinikoiden Kummien tukija.

D-Fencen kotisivuille pääset tästä.

D-Fence

D-Fence

PÄIVÄNI MARKKINOINTISUUNNITTELIJANA

Päivä alkoi 8:30 puhelinpalaverilla, jossa Juha Oravala kertoi yrityksestä, sen palveluista sekä päivän ohjelmasta. Tutustuin etukäteen yrityksen nettisivuihin ja esitteeseen, mutta ajattelin tämän olevan vain yksi tietoturvayhtiö muiden joukossa. Juteltuani Oravalan kanssa, olin erittäin vakuuttunut yrityksen palvelusta, ja melkein teki mieli sanoa, että minusta tulee asiakas : )

D-Fence tarjoaa siis palvelua, joka suodattaa yrityksen sähköposteista sinne kuulumattomat postit. Ensisijaisesti tämä tarkoittaa verkkorikollisten lähettämiä kalasteluviestejä ja haittaohjelmien levittämistä, mutta se tarkoittaa myös roskaposteja. Käytännössä homma toimii siten, että sähköpostit kiertävät D-Fencen palvelun kautta, ja palvelu poistaa turhat viestit. Tämä ei aiheuta postin saapumiselle viiveitä, sillä kaikki tapahtuu silmän räpäytyksessä. Tästä on yrityksille paljon hyötyä, sillä kun roskaposteja ei tarvitse aukaista, siinä säästää aikaa. Kun roskapostilaatikkoa ei tarvitse kahlata ja etsiä sinne kuulumattomia viestejä, säästää tämä lisää aikaa. D-Fencellä on omat järjestelmät jotka tunnistavat sinulle kuuluvat postit.

Aamupalaverissa Oravala lähetti minulle testipostin, jossa lähettäjänä oli eri domain kun mistä posti lähti. Posti tuli perille. Testimaili oli kutsu linnan juhliin. Ehkä en odota kutsua linnaan, mutta tämä todisti sen, että verkkorikollinen olisi voinut lähettää minulle ihan uskottavan postin, jota en olisi voinut millään erottaa huijaukseksi. Nyt olisin ollut verkkorikollisen uhri.

Roskaposti on todellakin ongelma monelle

Roskaposti on todellakin ongelma monelle

Palaverin jälkeen tein ensin raportin, jossa kävin läpi D-Fencen nykyistä nettisivua ja esitettä, ja jossa kerroin mielestäni oikeat kanavat tämän tapaisen palvelun markkinointiin. Kun mietitään kustannustehokasta kanavaa markkinointiin, se kääntyy väkisin sosiaaliseen mediaan. Puolivitsinä ehdotin myös, että lähettää ison kasan roskapostia tyyliin ”Tämäkään viesti ei olisi tullut perille, mikäli käyttäisit D-Fencen palvelua” : )

Toimitin rapsan Oravalle, ja siitä sain positiivisen palautteen jälkeen jatkotehtävän kertoa ja suunnitella hieman tarkemmin markkinointikuvioita. Aloin siis tuumasta toimeen.

Tein D-Fencelle kampanjaesimerkkejä ja erilaisia ideoita, mutta muutamalla sanalla kävin läpi myös viraalimarkkinointia. Viraali on siis markkinointia, jossa mainosviesti kulkee ihmiseltä toiselle nopeasti esimerkiksi Facebookissa. Kävin raportissa läpi Facebookin, YouTuben, Linkedin ja Instagramin tarjoamat mahdollisuudet, joista ehkä Linkedinin käyttäjät ovat tässä tapauksessa eniten oikea kohderyhmä, mutta Facebookin kautta tietenkin tavoittaa huomattavasti enemmän ihmisiä. Teema oli nimenomaan InBound -markkinoinnista, eli siitä, että asiakas ottaa yhteyttä yritykseen.

En nyt tässä lähde avaamaan enempää pläänejä ja ohjeita, mutta D-Fence oli tyytyväisiä raporttiin. Lupauduin myös auttamaan markkinoinnin toteuttamisessa myöhemmin mikäli tarvetta on.

Päivä meni aika nopeasti, mutta oli mielenkiintoista tehdä tätä duunia. Kiitos D-Fence ja Juha Oravala.

D-Fence.fi

D-Fence.fi