Tämän työpäivän muistan siitä, että tapasimme ehkä suulaimman pomon mitä projektissani on ollut. Todella fiksu ja puhelias kaveri oli työskennellyt ennen Frosmoon tuloa mm. Googlella. Itse messuilla oli niin kiire, että opastukseni jäi vähän tekemättä, ja näin ollen en ihan saanut kiinni koko työpäivästä. Päivä oli mukava, mutta omaan suoritukseen en ollut tyytyväinen. Tämä oli ainoa paikka, jossa suoritus jäi harmittamaan. Näin kirjoitin työpäivän jälkeen..

Eilen keskiviikkona oli projektin 17. päivä, ja se vietettiin feissaajana yrityksessä nimeltä Frosmo. Päivä oli muista poikkeava, joten tästä blogitekstistäkin tulee hieman erilainen. Yrityksen toimitilat sijaitsivat Kaivokadulla, eli se oli jo kolmas kerta kun tiemme vie tähän taloon tämän projektin tiimoilta. Tämä ei ole mitenkään suunniteltua, se on vain hauska sattuma.

AAMU JA FROSMO

Päivä alkoi aamusella Frosmon konttorilta, jossa meidät vastaanotti päivän pomomme, CMO (chief marketing officer) Manu Raivio. Manu on työskennellyt yhdessä maailman tunnetuimmassa yrityksessä vuosia, kunnes hän siirtyi Frosmon palvelukseen. Voidaan siis sanoa, että puhelahjojen lisäksi Manulla on muitakin lahjoja. Myös Frosmon referenssilista on hurja: Finnair, RAY, Veikkaus, YIT, Tekes, Otavamedia ja paljon muita isoja nimiä paitsi Suomesta, myös ulkomailta. Tämä kotimainen yritys toimii lukuisissa eri maissa ympäri maailmaa.

CMO Manu Raivio (vas.) ja CEO Mikael Gummerus

CMO Manu Raivio (vas.) ja CEO Mikael Gummerus – (kuvat Studio ihana)

Frosmossa työskentelee lähes sata ihmistä, yli kolmestakymmenestä eri maasta. Tämä oli ehkä kansainvälisin työporukka jonka olen tavannut.

Frosmo Optimizer on nopein tapa kehittää omaa verkkokauppaa, sillä Frosmon avulla palvelun kehittäminen siirretään loppukäyttäjän selaimeen, eli se on huomattavasti kevyempää kuin perinteinen ohjelmistotyö. Frosmosta löytyy erilaisia ominaisuuksia, jonka lisäksi yritys kehittää täysin räätälöityjä toteutuksia. Frosmon avulla yrityksen IT-kehityskustannukset pienenevät, muutokset tapahtuvat huomattavasti nopeammin ja myynti kasvaa.

Frosmo on suomalainen verkossa ja mobiilissa tapahtuvaan kohdentamiseen keskittynyt teknologiayhtiö. Ohjelmistomme tekoäly auttaa segmentoimaan verkkosivujen ja mobiiliapplikaatioiden käyttäjät arvokkaisiin kohderyhmiin joita voi hyödyntää kohdennetussa mainonnassa sekä viestinnän personoinnissa.”.

Plaa, plaa, plaa… taas yksi yritys joka lupaa helppoutta, säästöjä ja myynnin kasvua. Eikö vain? – No, ainakin tällä kertaa puheilla on katetta. Pitää sanoa, että yllätyin oikeasti positiivisesti siitä kuinka nerokas palvelu on kyseessä. En ehkä vakuuttunut vielä täysin pelkistä sanoista (vaikka Manu loistava puhuja onkin), mutta sen jälkeen kun Manu näytti miten he oikeasti auttavat verkkokauppoja, tajusin kuinka mullistava tuote / palvelu on kyseessä. Suurin haaste Frosmolla on varmasti se, että asiakas saadaan ymmärtämään mitä he oikeasti tekevät. Tässä alla video, josta selviää 22 sekunnissa ainakin suunilleen mitä Frosmo tarjoaa.

Frosmon asiakaskunta koostuu lähinnä keskisuurista ja suurista yrityksistä, koska erityisesti suurissa palveluissa (verkkokaupoissa) pienetkin muutokset vaativat ison työn joka sitoo useampia ihmisiä eri osastoilta. Normaalisti muutokset siis tapahtuvat hitaasti ja ne ovat kalliita, mutta Frosmon avulla muutokset tapahtuvat nopeasti ja kustannustehokkaasti. Frosmon nerokkuus piilee siinä, että varsinaiseen koodiin ei tarvitse tehdä muutoksia. Sinne lisätään vain pieni koodinpätkä, ja sen jälkeen kaikki on mahdollista muuttaa lähes sormia napsauttamalla.

E-COMMERCE HELSINKI 2016 -MESSUT

Puoliltapäivin siirryimme Frosmon toimistolta Helsingin Messukeskukseen, jossa oli menossa kaksipäiväiset e-commerce Helsinki 2016 -messut. Messuilla oli myös Frosmon oma osasto, ja tässä oli varsinainen työpisteemme. Tehtävänä oli poimia messuvieraiden joukosta ihmisiä, kysyä mitä he tekevät ja onko yrityksellä verkkokauppatoimintaa. Tarkoitus oli seurata muun henkilökunnan toimintaa, ottaa siitä oppia ja tehdä sama perässä. Messuilla oli kuitenkin aikamoinen härdelli ja meteli, niin vähän jäi epäselväksi mikä on paras tapa lähestyä ihmisiä. Osittain epäselvyys johtui myös siitä, että jostakin syystä en saanut itsestäni irti sitä mitä pitäisi, oli jotenkin jumituspäivä. En pystynyt antamaan sitä mitä työnantaja odotti, tai näin ainakin itse ajattelen. Petyin aika pahasti eilisen päivän suoritukseen, mutta ehkä kaikilla on joskus ne EI niin hyvät päivät, minulla sellainen oli eilen. Koska minusta ja Eliaksesta ei juuri ollut apua, mutta koska tunnen muutaman ison toimijan jotka eivät vielä ole Frosmon asiakkaita, lupasin toimittaa heille lisätietoa ja yhteystiedot Frosmoon. Ehkä tällä saan vähän paikattua huonoa päivää.

Frosmon messuosasto

Frosmon messuosasto

Messuilla oli kolme lavaa jossa oli erilaista seminaariohjelmaa. Hieman ennen kolmea oman vetonsa teki Manu Raivio, ja aiheena oli tietenkin Frosmo ja verkkokaupat. Kun puheen pitää sujuvasanainen, stad up -komiikkaa harrastava oman alansa ammattilainen, voidaan sanoa, että tämä oli seminaarien viihdyttävin esitys. Seminaarin jälkeen Manulla oli kiire lentokentälle, sillä seuraava seminaari odotti Espanjassa. Koska kello läheni neljää, Manu vapautti myös meidät tästä päivästä kun messutkin olivat loppumassa.

Manu lavalla

Manu lavalla

Kiitos vielä Frosmolle, Manulle, toimitusjohtaja Mikaelille, Timolle, Patrikille ja muille joita tapasimme toimistolla ja messuilla.

Tästä pääsette Frosmon sivuille. ja tästä näette toisen, hieman pidemmän videon.

CMO Manu Raivio

CMO Manu Raivio

Frosmon toimistolla oli karttoja joista näki missä toimistot sijaitsevat ja mistä maasta työporukka on Frosmolle löytänyt

Frosmon toimistolla oli karttoja joista näki missä toimistot sijaitsevat ja mistä maasta työporukka on Frosmolle löytänyt

Näkymä Frosmon toimistolta

Näkymä Frosmon toimistolta

e-commerce Helsinki 2016

e-commerce Helsinki 2016

Mainosmateriaalia

Mainosmateriaalia

Päivän viihdyttävin esiintyminen

Päivän viihdyttävin esiintyminen

Ei se messuillakaan niin vakavaa ole

Ei se messuillakaan niin vakavaa ole

70% Suomessa tehtävästä verkkokaupasta tapahtuu siten, että Frosmo on taustalla vaikuttamassa jollakin tavalla

70% Suomessa tehtävästä verkkokaupasta tapahtuu siten, että Frosmo on taustalla vaikuttamassa jollakin tavalla – (kuvat Studio ihana)