Työpäivä 49 jäi mieleen monestakin eri syystä, mutta yksi syy sille oli sovellustestaaminen. Löysin heti testin alussa pugin vaikka sitä ei heti kukaan uskonut. Pienten lisätestien jälkeen muutkin huomasivat ongelman ja se tuli heti korjatuksi. Mutta mitä muuta tänä päivänä tapahtui? Tässä kirjoitukseni työpäivän jälkeen.

Projektini 49. päivä starttasi aamulla kello 10 Helsingin Herttoniemestä. Päivän duunin tarjosi Heeros Oyj ja titteliksi tuli software quality engineer. Minut ja Eliaksen vastaanotti testauspäällikkö Vesa Nurmi. Tehtävänä oli liittyä Heeroksen laadunvalvontatiimiin joka vastaa Heeroksen ohjelmiston testaamisesta. Luvassa on siis mielenkiintoinen päivä.

Vähän koristelua ennen kakutusta

Vähän koristelua ennen kakutusta – (kuvat Studio ihana)

HEEROS OYJ

Vuonna 2000 perustettu Heeros on erikoistunut digitaalisen taloushallinnon ratkaisuihin. Heeroksen ohjelmistoa käyttää yli 8000 yritystä ja yhteisöä. Yrityksen liikevaihto oli viimeisellä tilikaudella noin 5,5 miljoonaa euroa, ja Heeros on ollut kuutena vuonna peräkkäin Suomessa Deloitten Technology Fast 50 kasvuyrityslistalla.

Heeros -tuoteperhe kattaa kaikki sähköisen taloushallinnon prosessit paperilaskujen skannauksesta osto- ja myyntilaskujen käsittelyyn sekä arkistointiin. Heeros välittää kuukausittain noin 400 000 laskua. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Suomessa (Helsingissä, Jyväskylässä ja Turussa) ja tytäryhtiöt ovat puolestaan Ruotsissa ja Hollannissa.

Tutustu Heerokseen klikkaamalla tästä.

PÄIVÄNI SOFTWARE QUALITY ENGINEERINÄ

Päivä alkoi siis kello 10 Helsingin Herttoniemestä, jossa minut ja Eliaksen vastaanotti testauspäällikkö Vesa Nurmi. Vesa oli odottamassa meitä jo toimistorakennuksen aulassa, joten pääsimme suoraan asiaan. Siitä siirtyminen yläkerroksiin ja kahvikupin kanssa kuulemaan lisää Heeroksesta ja heidän tuoteperheestä. Heeroksen tuotteet eivät olleet minulle ennestään tuttuja, enkä ole niitä ennen käyttänyt, joten kaikki asia tuli täysin uutena.

Nopean aamupalsun jälkeen meidät siirrettiin tutustumaan testaustiimiin. Kyseessä oli avokonttori, niin siinä tuli samalla nähdyksi myös yrityksen muuta henkilökuntaa. Samalla tuli kuultua kaikenlaisia tarinoita aina harratuksista entisiin ammatteihin. Sain Vesalta paperilla ohjeet mitä ja miten testausta pitäisi tehdä, jonka jälkeen sain oman työpisteen ja tietokoneen. Sitten vain tutustumaan Heeroksen tuoteperheeseen, joskin testattavana oli vain pari eri osa-aluetta johtuen ajallisista rajoitteista.

Ensin latasin Heeros -sovelluksen puhelimeen ja opettelin sen käytön. Ohjelmisto oli tehty todella helppokäyttöiseksi, joten se oli vain joitain minuutteja kun pääsi kärryille. Lataamisen jälkeen ensimmäinen tehtävä oli tehdä matkalasku. Uutta matkalaskua kirjoittaessa klikattiin vain yhtä nappia ja sitten kirjoitettiin matkan tarkoitus (esim. asiakaskäynti, tukkukäynti tmv.). Tässä oli toki muitakin kohtia joita voi täyttää (kommentit, päivärahat, kulut jne.), jos ne ovat tarpeen. Jos esimerkiksi tankkaat auton, niin kuitista vain kuva ja se on sen jälkeen järjestelmässä matkalaskun yhteydessä. Kuinka kätevää!

No mutta kuitenkin, nyt testattiin matkalaskun tekemistä. Tätä varten piti lähteä lämpimästä toimistosta syksyiseen Helsinkiin. Ensin kävelin korttelia ympäri ja ihmettelin miksi metrilaskuri ei laske etenemistäni. Tein tämän muutaman kerran, ja lopuksi hypättiin Eliaksen kanssa auton rattiin ja heitettiin Herttoniemessä pieni lenkki. Mutta ei, ei laske. Aloitin monta kertaa alusta, mutta mitään ei tapahdu. Latasin seuraavaksi sovelluksen Eliaksen Samsung Galaxy -puhelimeen, jossa on siis Android-käyttöjärjestelmä. Samat klikkaukset ja sitten liikkeelle. Tämä toimi. Vika siis ei ollutkaan minussa : ) Teimme pienen lenkin ja kokeilimme muutaman kerran tehdä matkalaskuja, ja kaikki toimi paremmin kun junan vessa. Vain iOS -käyttiksellä ei pelittänyt.

Sovelluksen asennus ja sisäänkirjautuminen ennen jalkautumista

Sovelluksen asennus ja sisäänkirjautuminen ennen jalkautumista

Palasimme takaisin testaustiimiin ja kerroin, että iPhonen iOS uusimmalla käyttiksellä sovellus ei toimi kuten pitäisi, mutta Androidilla kyllä. Tiimi kokeili eri puhelimilla itse sovellusta, ja kaikki kuitenkin toimi. Mutta koska olin vakuuttunut viasta, sitä tutkittiin enemmän. Sitten pienen mietinnän jälkeen asia selvisi. iOs -käyttiksestä oli tullut uusi versio jokin aika sitten, mutta sitä ei ollut testipuhelimissa. Testiluurit päivitettiin ja sitten muutkin uskoivat, että se ei ihan toimi kuten pitäisi. Löydöstä tuli ihan hyvä fiilis, sillä tehtäväni oli juuri testata sovellusta ja löytää mahdolliset viat. Jee. No ei, olisihan tiimi sen jossakin kohtaa huomannut itsekin, tai sitten joku käyttäjä olisi ilmoittanut siitä tukeen ja tieto olisi mennyt sitä kautta koodareille. Tietenkin se oli kiva, että minä löysin sen eikä maksava asiakas.

Ensin testaamista ja kävelyä iPhonen iOS -käyttiksellä

Ensin testaamista ja kävelyä iPhonen iOS -käyttiksellä

Olipa kyse sitten Heeros tai mikä tahansa, sovellus saattaa lakata toimimasta tai siinä voi ilmetä virheitä kun käyttöjärjestelmään tulee uusi päivitys. Samaten jos tietokoneesi selain päivittyy uudempaan, voi se vaikuttaa jonkun nettisivun / -palvelun toimintaan. Tämä on kuitenkin hetkellistä, sillä koodaritiimi kyllä päivittää sivut, sovellukset sun muut heti, jos jotain toimintahäiriöitä tulee. Näin myös testitiimi välitti tiedon koodareille ja pieni toimintahäiriö korjattiin.

Seuraava testi Android-käyttiksellä ajellen ympäri Herttoniemeä

Seuraava testi Android-käyttiksellä ajellen ympäri Herttoniemeä

Löydöksen jälkeen jatkettiin testaamista ohjeiden mukaan. Testaamisen lisäksi tehtäväni oli kertoa, jos jokin asia voitaisiin tehdä yksinkertaisemmin tai jotenkin muuten. Koko Heeroksen tuoteperhe oli kuitenkin niin valmiiksi hiottu paketti, ettei siitä löytynyt mitään mitä voisi muuttaa. Harvoin sitä ihan oikeasti näkee näin hyvin tehtyä ohjelmistoa tai sovellusta, ja erityisesti silmiin pisti se, kuinka yksinkertaista kaikki oli. Ei tarvitse klikkailla nappia napin perään, vaan kaikki oli heti käyttövalmiina. Käyttömukavuus oli siis huolella ajateltu.

Kaikki Heeros-ratkaisut ovat selainkäyttöisiä, eli voit käyttää niitä eri päätelaitteilla mistä ja milloin tahansa. Suuri osa Heeroksen asiakaskunnasta koostuu tilitoimistoista, jotka tarjoavat Heerosta taas omille asiakkailleen. Tässä on siis otettu huomioon tilitoimistojen tarpeet palvella useita yrityksiä.

Tuoteperheeseen kuuluu LINK (verkkolaskut), CIRCULA (osto- ja matkalaskut), VENDA (myyntilaskut), IDENTA (skannaus), ADMINA (arkistointi), kirjanpito, mobiiliratkaisut, eTosite ja ePalkat. Minun testaamiset liittyivät Circulaan ja Vendaan.

Jokaisen testin jälkeen kirjoitin kommentit / mielipiteet / muutosehdotukset, mutta niihin ei tosiaan ollut mitään sen kummoisempaa kirjoitettavaa. Päivän testaamisesta raapustin parisen sivua tekstiä, mutta ne oli pääosin vain kommentteja siitä, että ei ole kommentoitavaa : ) Testaamiset tehtiin parilla eri puhelimella ja käyttiksellä, kun taas koneella selainpohjaiset ohjelmat testattiin usealla eri selaimella. Tuon käyttispäivityksen myötä iOS:lle tulleen toimintahäiriön lisäksi ei ollut mitään muuta korjattavaa tai muutettavaa, ainoastaan pikaohjeet oli toivomuslistalla. Eli koska tällaiselle taviskäyttäjälle ihan kaikki termit ei heti aukene, niin siinä voisi olla pieni kysymysmerkkipallo jossa näkyisi pikaohje kun vie hiiren päälle. Tavallaan turha ominaisuus, mutta se olisi ensikäyttäjää ainakin nopeuttanut kun ei tarvitse miettiä niin kamalasti mitä mikäkin on tai mitä tietoja mihinkin kohtaan pitää kirjoittaa (siis Circulassa, ei mobiilisovelluksessa). Taloushallinnon sanastot eivät ole ihan hallussa, vaikka yrittäjänä olenkin elämäni ollut. Kirjanpitäjä on aina ollut erikseen jotta olen voinut keskittyä siihen mitä osaan paremmin.

Sähköisen taloushallinnon ratkaisut

Heeros Oyj

Matkalaskusta vielä sen verran, että se auton hanskalokerossa oleva ajopäiväkirja ei ole enää tätä päivää. Klikkaat sovelluksen päälle ja se laskee automaattisesti matkan pituuden, siihen käytetyn ajan, siitä aiheutuneet kulut jne. Kuitista kuva matkalaskun yhteyteen niin ei tarvitse enää viedä työnantajalle tai tilitoimistoon kuitteja paperisena. Kun matkalasku on tehty, se hyväksytään Cirkulan kautta, ja sitten matkalaskuntekijä hyväksyy sen vielä sovelluksestaan. Helppoa.

Kannattaa tutustua Heeroksen tuotteisiin heidän kotisivuillaan paremmin, sillä en ehkä ihan osaa täysin avata Heeros –perheen mahdollisuuksista. Tai ainakin blogista tulisi tosi pitkä. Jos 8000 yritystä käyttää jo tätä, niin miksi ei teidän yritys?

Koska testaamisesta jäi vielä aikaa, pääsimme mukaan yrityksen sisäiseen infotilaisuuteen / palaveriin. Täällä oli kuitenkin niin paljon porukkaa, että jäimme suosiolla käytävälle kuulostelemaan. Ei haluttu viedä tilaa henkilökunnalta, kun heille täällä kuitenkin oli tärkeää tietoa esillä. Yritys otti käyttöön mm. uuden sisäisen tiedotuskanavan, ja sitä juhlisteltiin tietenkin kakulla. Tämä oli jo toinen työpäivä peräkkäin kun tarjolla oli kakkua. Mutta en valita.

Onneksi ei ihan joka päivä kuitenkaan duunissa saa kakkua

Onneksi ei ihan joka päivä kuitenkaan duunissa saa kakkua

Lopuksi vielä myynti- ja markkinointiassistentti Kiia Rönkkö haastatteli meitä vapaamuotoisesti päivästä ja projektistani. Kiia julkaisee oman tarinansa tästä päivästä yrityksen omissa kanavissa. Tämä keskustelu hoidettiin rennosti kakkukahvien aikana.

Se on aina hauska olla yrityksessä joka on oman alansa paras ja jossa henkilökunta viihtyy. Isoissa yrityksissä meno saattaa mennä monesti hieman jäykänlaiseksi, mutta ainakin Heeros on pystynyt säilymään jouhevana ja rentona työpaikkana, jossa pomotkaan ei eristäydy työntekijöistä.

Koska testit oli tehty, kakku syöty ja haastattelu valmis, pääsimme lähtemään puolisen tuntia etuajassa. Kyllä täälläkin firmassa olisi vielä viihtynyt ja olisin voinut tehdä lisää testejä, mutta ohan se kiva aina päästä kotiinkin.

Kiitos tästä päivästä Heeros, Matti Lattu, Vesa Nurmi, Juha Takala, Pasi Kae, Ville Ruuskanen, Juha Nevala, Kiia Rönkkö ja kaikki muut joiden nimet ehkä pääsi unohtumaan.

Osa kameran eteen saadusta henkilökunnasta

Osa kameran eteen saadusta henkilökunnasta

Verkkolaskusta tuli viesntituote

Verkkolaskusta tuli vientituote

Tällä on hyvä testailla mobiilisovellusta niin ei tarvitse kävellä

Tällä on hyvä testailla mobiilisovellusta niin ei tarvitse kävellä

7p

Kakun vastapainoksi

8p

Heeroksella nautitaan myös kahvista – Monesta erilaisesta sellaisesta

10p

Judomestari tuli testiin mukaan

14p

Heeroksen toimistotalo

18p

Tervetuloa – (kuvat Studio ihana)