Olen ollut somen, varsinkin Facebookin kanssa tekemisissä ihan sen ensimmäisistä vuosista asti. Itseoppineena ei varmasti tiedä tai osaa kaikkea, joten oli kiva päästä päiväksi duuniin yritykseen joka kertoo olevansa alan pioneeri. Näin kirjoitin Grapevine Oy:stä työpäiväni jälkeen.

Päivä 48: Grapevine verkkobisnestoimisto (Sosiaalisen median- ja liiketoiminnan asiantuntija)

Projektini 48. työpäivän tarjosi Grapevine Media Oy, ja titteliksi tuli sosiaalisen median asiantuntija. Yrityksen toimitilat sijaitsivat Munkkiniemen merellisissä maisemissa, ja ensivaikutelma yrityksen toimitiloista oli kotoisuus. Kengät jätettiin eteiseen ja takki naulakkoon. Päivän pomonamme toimi toimitusjohtaja Marika Siniaalto.

Grapevine - Helsinki

Grapevine – Helsinki

GRAPEVINE

Grapevine on sosiaaliseen mediaan erikoistunut verkkobisnestoimisto, joka keskittyy keinojen sijasta tuloksiin. Yritys auttaa asiakkaita kasvamaan ja menestymään verkon avulla suunnitelmallisesti. Yrityksen henkilöstö koostuu sosiaalisen median eri ammattilaisista, ja referenssilista kertoo kaiken tarpeellisen asiakastyytyväisyydestä sekä tuloksista.

Grapevine käy kaikkien asiakkaiden kanssa aina ensin aloituspalaverin, jossa kartoitetaan asiakkaan toiveet ja tavoitteet. Kun päämäärät ovat selvillä, viimeiseksi määräytyvät keinot.

Yrityksen palveluihin kuuluu somekoulutukset, yhteisömanagerointi, sisältömarkkinointi, konsultointi, somemainonta, nettisivut, strategiat, verkkokampanjat sekä erilaisten kilpailukampanjoiden suunnittelu somessa.

Grapevinen kotisivuille pääset tästä.

PÄIVÄNI SOSIAALISEN MEDIAN ASIANTUNTIJANA

Tämä työpäivä oli tosiaan tiistaina, ja se alkoi työnantajan toimipisteessä kello yhdeksän. Minun ja Eliaksen pomona oli toimitusjohtaja Marika Siniaalto. Marika ei kuitenkaan päässyt aamulla paikalle, sillä työmatkalla oli jokin onnettomuus mikä poikkasi liikenteen. Meidän ei kuitenkaan tarvinnut odotella, sillä tuotantopäällikkönä toimiva Jussi Saunamäki otti homman haltuun.

Jussi Saunamäki

Jussi Saunamäki

Toimisto oli aika poikkeava siitä, mitä olemme tämän projektin myötä nähneet. Kengät jätettiin eteiseen ja takki naulakkoon. Sitten ihmeteltiin olohuoneen tapaista oleskelutilaa. Paikalla ollut porukka oli kun yhtä perhettä, joten kotoisa sisustus sopi tänne kuin nenä päähän.

Mutta itse asiaan… Jussi otti tosiaan hommat haltuun ja ohjasi meidät neukkariin. Kävimme läpi yrityksen toimintaa, arvoja, referenssejä ja toimintatapoja. Vaikka olen itse hyvin perillä erityisesti Facebook -markkinoinnista, tuli tässä minulle aika paljonkin uusia asioita. Nämä ihmiset tekevät duunia somen parissa päivittäin, ja he seuraavat aktiivisesti jokaista muutosta mitä tapahtuu. Referenssilista myös vakuutti.

Kello läheni kymmentä ja paikalle saapui ruuhkasta selvinnyt toimitusjohtaja. Seuraavaksi oli henkilökunnan viikkopalaverin vuoro.
Viikkopalsussa henkilökunta päivitti miten mikäkin prokkis on edennyt, kuka tekee seuraavaksi ja mitä tekee. Eli ihan normisettiä, joskin täällä naurettiin normaalia enemmän. Palsun jälkeen jengillä oli lounastauko, eli minun piti vielä hieman odottaa varsinaisia työtehtäviä. Mutta ei siinä mitään, jengi meni syömään niin Googlettelin ajankuluksi työnantajaani ja heidän aikaansaannoksia.

Viikkopalaveri

Viikkopalaveri

Sitten itse asiaan. Seuraavaksi saimme työkaveriksi sosiaalisen median asiantuntijana toimivan Mari Eskelisen. Mari antoi ensimmäiseksi tehtäväksi lisätä suomalaisen elintarvikebrändin Facebook -sivustolle ajastettuja julkaisuja. Ehkä kerron nyt tässä vähän taustaa sille, miksi Grapevine, tai tässä tapauksessa minä pääsen päivittämään asiakkaan somea.

Kaikilla yrityksillä ja brändeillä alkaa olemaan sivut somessa, mutta sehän ei pelkästään riitä. Sivuille pitää postata tykkääjiä / seuraajia kiinnostavaa sisältöä, osallistua keskusteluun, vastata asiakaspalautteisiin ja paljon muuta. Sen voi toki tehdä myös itse, mutta sitä ei voi tehdä ”vasemmalla kädellä”. Somessa pitää ihan oikeasti olla läsnä, seurata mitä siellä tapahtuu, reagoida ja kehittää. Jos somen halutaan tukemaan brändiä / bisnestä, tulee tietenkin seurata millaiset postaukset sitouttaa kuluttajia, mihin kellonaikaan on järkevä postata mitäkin, mitä kuluttajat haluavat nähdä ja paljon muuta. Jos yrityksellä ei ole tähän omaa ammattilaista, on järkevää etsiä taho, joka hallitsee kaikki nämä. Grapevinen tiimi on sellainen.

Pääsin luomaan sisältöä suomalaisen elintarvikebrändin Facebook sivulle. Tässä oli kuitenkin se pieni jännitysmomentti, ettei vahingossa postaa sinne kirjoitusvirheellisä postauksia tai vastaavaa. Vahinkoja ei tullut, kaikki meni kuten piti. Kaikki postaukset tuli ajastettua.

Sosiaalisen median asiantuntija

Sosiaalisen median asiantuntija

Seuraavaksi tehtiin muiden asiakkaiden somehommia. Tässä vaiheessa oppin myös uutta, sillä en ole ennen käyttänyt apuna kolmansien osapuolten ohjelmistoja somekanavien ylläpidossa. Tämä oli oikeasti mielenkiintoista. Tehtävänä oli arpoa erään hotelliketjun Facebook -kilpailun voittajat, ja se tapahtui käyttäen ulkopuolisten softia. Nappia painamalla ohjelma näytti kaikki kommentit aikajärjestyksessä yhdellä katselmuksella, eli huomattavasti helpommin kun suoraan Facesta. Seuraavaksi nämä tiedot kopioitiin Exceliin, katsottiin osallistujamäärä ja käynnistettiin randomisti jonkun luvun antava softa. En muista mikä oli numero, mutta jos se oli vaikka 728, niin sitten katsottiin kuka oli 728 kommentoija. Softa vei selaimen suoraan tähän kommenttiin, eli sitä ei tarvinnut etsiä käsipelillä ja yrittää laskea Facebookin seinältä. Voittajan arpominen perustui täysin sattumanvaraisuuteen, eli juuri siten kun pitääkin. Arvonnan jälkeen voittajille vielä onnitteluviestiä inboxiin.

Mari ja voittajan arvonta

Mari ja voittajan arvonta

Yksi työkavereistamme oli johdon assistenttina toimiva Sonja Katila, mutta hän oli duunissa tällä erää viimeistä päivää. Sonja lähtee opiskelemaan ulkomaille, joten se oli läksiäisten aika. Toisin sanoen syötiin kakkua. Sen leikkaaminen ei vaan meinannut sosiaalisen median asiantuntijoilta sujua. Kakkua tarvittiin leikkaamaan kymmenen ihmistä : ) Oli muuten ihan pimeen hyvää kakkua, kiitoksia vain Sonjalle. Työaika oli kuitenkin ihan vähän vielä kesken, joten kakun jälkeen hommat vielä jatkui.

Sonja ja mutakakku

Sonja ja mutakakku

Ennen päivän loppumista häärättiin vielä somemaailmassa, päiviteltiin sivuja ja valmisteltiin postauksia. Siitä meidät otti loppuajaksi haltuun asiakkuuspäällikkö Virve Karinkanta. Virven kanssa käytiin lähinnä läpi päivän tapahtumia, keskusteltiin somesta sekä markkinoinnista, mieleen jääneistä tapauksista ja erilaisista suunnitelmista. Tämä keskustelu herätti paljon ajatuksia. Kun on tottunut tekemään asioita omalla tavalla, on aina kiva kuulla myös vaihtoehtoisia tapoja… ainakin henkilöiltä joilla on ihan oikeasti näyttää faktaa siitä, mitä he ovat saaneet aikaan.

Mutta tällainen päivä. Hauskaa oli ja uuttakin opittiin sekä tehtiin. Kiitos Grapevine, Marika, Jussi, Mari, Virve, Meri, Anu, toinen Anu, Katja, Aki, Sonja ja uusi ”Sonja” eli Heli.

Astetta rennompi palaveri

Astetta rennompi palaveri

Piparit on korvattu banaaneilla

Piparit on korvattu banaaneilla

Somesta tutut kaverit

Somesta tutut kaverit

Aamupalaverin valmisteluja

Aamupalaverin valmisteluja

Sosiaalisen median asiantuntija

Sosiaalisen median asiantuntija

Beach Flag

Beach Flag

Virve Karinkanta

Virve Karinkanta

Mari Eskelinen

Mari Eskelinen

Sonja ja uusi Sonja

Sonja ja uusi Sonja, eli Heli

Ryhmäkuva

Ryhmäkuva

Jussi ja Heli tarkkaavaisina

Jussi ja Heli tarkkaavaisina

Aki Ryyti

Aki Ryyti