Martellan duunipäivä oli kiva, varsinkin kun pääsin tutustumaan Martellan tuotevalikoimaan. Myös Martellan toimisto oli ihan uudenlainen, sillä siellä ei ollut työntekijöillä omaa työpistettä, vaan joka aamu oli uusi paikka missä työskennellä. Katso mitä kirjoitin työpäivän jälkeen tästä päivästä. Kirjoitettu juttu uusintana tässä alla.

Päivän numero 12 oli eilen Martelassa, mutta sain blogitekstin esille vasta tänään, pahoittelut. Päivämme alkoi kello 8:30 Martelan Pitäjämäen toimitiloista, ja minut sekä Eliaksen vastaanotti markkinointipäällikkö Anniina Korteniemi. Päivän titteliksi tuli myyntiassistentti. Aamulla Martelan lasitaloon sisälle meneminen oli hämmentävä kokemus – Onko tämä toimisto?

Markkinointipäällikkö Anniina Korteniemi

Martelan markkinointipäällikkö Anniina Korteniemi – (kuvat Studio ihana)

MYYNTIASSISTENTTI

Myyntiassistentin työt vaihtelevat työpaikan mukaan, mutta Martelassa työtehtäviin kuului ensisijaisesti tarjouspyyntöihin vastaaminen, asiakaspalvelu, tilausten käsittely, reklamaatioiden hoitaminen, kenttämyyjien avustaminen ja tietämys koko valikoimasta.

MARTELA

Martelan historia ulottuu pitkälle, aina 1940-luvulle saakka (aluksi Tehokaluste Oy -nimellä). Sota oli päättynyt, alkoi yhteiskunnan jälleenrakentaminen. Myös konttorikulttuuri piti muuttaa, sillä 1942 Suomessa siirryttiin DIN-lomakestandardien käyttöön. Tämä tarkoitti mm. sitä, että A4-paperikoko vakiintui, joten tämä piti jatkossa ottaa huomioon toimistokalusteita suunniteltaessa.

Tänään, vuonna 2016 Martela -konserni kuuluu alan johtaviin yrityksiin Pohjoismaissa. Ergonomisten ja innovatiivisten kalusteratkaisujen lisäksi Martela suunnittelee ja tuottaa monipuolisesti työympäristöön liittyviä palveluita. Martelan palveluihin kuuluu tietenkin kalusteet, mutta myös esimerkiksi työympäristön suunnittelu-, muutto-, kierrätys- ja määrittelypalvelut. Lisäksi Martela tarjoaa sisustussuunnittelua sekä kalusetevuokrausta.

Martelan referensseistä löytyy kouluja, kuntia sekä niin pieniä kuin suuriakin yrityksiä.

Katso lisää Martelasta täältä tai siirry tästä outlet -myymälän kotisivuille.

Tuoleja eri vuosikymmeniltä, eli Martelan historiaa

Tuoleja eri vuosikymmeniltä, eli Martelan historiaa

PÄIVÄNI MYYNTIASSISTENTTINA

Päivä alkoi siis kello 8:30, ja minut sekä Eliaksen vastaanotti markkinointipäällikkö Anniina Korteniemi. Pian seuraamme liittyi myös myyntiassistentti Tiina, joka oli myös päivän pomo. Aluksi mentiin noutamaan kahvit, ja siitä siirryttiin erittäin erikoiseen kokoustilaan. Tilassa Anniina piti meille esitelmän Martelasta, sen historiasta sekä sen tuotteista ja palveluista. Pitää sanoa, että mielikuva yrityksestä muuttui todella paljon. Olen mieltänyt Martelan kalustevalmistajana ja -myyjänä, mutta yritys tarjoaa myös paljon muuta.

Aamun palaveritila

Yhdistetty myyntinäyttely ja kokoustila

Aamuinen esitys

Aamuinen esitys

Martela on oman alansa edelläkävijä, ja eilen ymmärsinkin kuinka takapajuinen itse on. Jos nyt pystyttäisin toimiston jossa on työntekijöitä, niin perinteisesti etsisin tilan jossa jokaisella on oma koppi pöytineen ja hyllyineen, tai jos oikein rohkea olisi, niin mallina olisi avokonttori. Ennen eilistä ei edes ole tullut mieleen, että asiat voi tehdä muullakin tavalla.

Päivän sana toimistomaailmassa on ”monitilatoimisto”. Tämä on konsepti, jossa työntekijöillä ei enää pääsääntöisesti ole sitä kiinteää omaa paikkaa. Kun Martela teki omasta konttoristaan monitilatoimiston, noin 60% toimihenkilöistä luopui omasta, vakituisesta työpisteestä. Tämä on lisännyt työtehoa ja edistänyt työhyvinvointia. Tämä toi yritykselle myös huomattavat säästöt toimitilakuluissa.

Osa monitilatoimistoa

Osa monitilatoimistoa

No mikä sitten oikeastaan on monitilatoimisto? – Monitilatoimistossa ei siis ole enää niitä omia kiinteitä työpisteitä, vaan voit vaihtaa paikkaa tarpeen mukaan. Tänään voit tehdä töitä ikkunapaikalla, huomenna sohvalla, ylihuomenna PodWorkissa jne. Martelassa työntekijöillä on oma kantosalkku, ja siinä kulkee kätevästi mukana läppäri, puhelin, paperit ja muut tarvittavat asiat. Salkkua voi säilyttää säilytyslokeroissa, jonka voi ottaa käyttöön aina omalla henkilökortilla.

a

Säilytyslokerot

Tämä saattaa aluksi kuulostaa ihan hullulta, mutta päivä Martelan tiloissa todisti kuinka järkevä systeemi tämä on. On tottakai joitain ammatteja joissa se oma huone / tila on välttämätön, mutta tällöinkin toimistosta voidaan tehdä osittain monitilatoimisto. Kannattaa mennä Martelan tiloihin tutustumaan, niin näettä koko homman käytännössä.

Aamulla oli hieman hämmentävä kokemus mennä sisälle Martelaan, kun ei oikein tiennyt ensin onko kyseessä toimisto, myymälä vai myyntinäyttely. Olen tottunut siihen, että kun menen toimistokalusteyritykseen, niin siellä on mallit esillä ja sitten sanotaan myyjälle minkä pöydän tai tuolin haluaa. Martelassa kaikki neljä kerrosta oli myyntinäyttelyä, mutta samalla kaikki kalusteet oli henkilökunnan käytössä. Täällä siis näki ihan oikeasti miten monitilatoimisto toimii. Myymälää tässä tilassa ei ole, tämä on siis myyntinäyttely jossa pääsee tutustumaan tuotteisiin.

Esitelmän ja tiloihin tutustumisen jälkeen jäimme Tiinan haltuun, ja aloimmekin heti tutustumaan mitä myyntiassistentin toimenkuvaan kuuluu. Käytännössä Tiinan vastuulla oli kaikki myyntinäyttelyyn tulevat asiakkaat, joilla ei ole erikseen sovittua tapaamista myyjän kanssa. Tämän vuoksi opettelimme ensin suosituimpien toimistotuolien nimet ja mekanismit, jotta pääsemme myyntitöihin kun tulee toimistotuoleja kaipaavia asiakkaita.

Seuraavaksi siirryimme tietokoneelle, jossa meille näytettiin miten toimistohuoneen kalustesuunnittelu tapahtuu. Ensin softaan laitettiin huoneen koot, jonka jälkeen siihen merkittiin ikkunat, ovet, mahdolliset pylväät jne. Kun oli selvää mitä asiakas haluaa, kalusteet valittiin valikosta tämän mukaan. Kun kalusteet oli siirretty pohjaan, piti vielä valaista huone siten kun se todellisuudessa on. Lopuksi softa näytti 3D-kuvan huoneesta kalusteineen. Aivan mahtava ohjelma!

Sitten pääsin suunnittelemaan omaa pohjaa, eikä se ollut yhtään niin helppoa kun mitä Tiinan tekemänä näytti. Pelkästään kalustemäärä on niin suuri, että oli vaikea löytää oikeat tuotteet. Lisäksi piti vielä valita materiaalit ja huomioida erilaiset toiveet sekä kulkureitit. Ihan täydellinenhän tästä ei tullut, mutta sitä varten Tiina oli auttamassa.

23pieni

Suunnitelma asiakkaalle

Seuraavaksi tutustuttiin sähköiseen asiakaspalvelujärjestelmään johon tulee kaikki tarjouspyynnöt, tilaukset, reklamaatiot ja muut viestit. Katselimme vähän millaisia viestejä palveluun tulee, mutta vastaamaan emme tällä kertaa päässeet.

Koska ilman ajanvarausta paikalle saapuneista asiakkaista kenelläkään ei ollut tarve toimistotuolille, emme päässeet esittelemään tietotaitojamme ; ) Lähdimme siis lounaalle.

Tänään syötiin lihakeittoa ja puolukkakiisseliä. Lounaalla seuraamme saapui erittäin puhelias Panu Muhonen, joka tuli kyselemään lisää projektistamme ja kertomaan omasta työstään talossa. Niin Panu kun muutkin Martelan työntekijät saivat aamulla sähköpostin jossa kerrottiin, että minä ja Elias pyöritään talossa. Tämän vuoksi kukaan ei ihmetellyt vaikka menimme suljetuista ovista omilla kulkukorteilla.

Lounaan jälkeen jatkettiin asiakaspalvelujärjestelmän parissa, ja hoidimme tilaukset eteenpäin yhdessä Tiinan kanssa. Isot tilaukset ohjataan yleensä talon myyntiedustajille, mutta pienemmät tilaukset hoidettiin heti eteenpäin.

Tilausten tekmisen jälkeen autoimme Tiinaa inventoimaan alakerran kalusteet. Saimme listat käteen kalusteista joita alakerrassa on, ja meidän tehtävänä oli merkitä montako mitäkin tuotteita on. Iso tila ja paljon kalusteita, joten tässä menikin sitten loppupäivä.

Päivän lopuksi menimme vielä kahville jossa Anniina liittyi seuraamme. Kävimme nopeasti läpi päivän tapahtumat, jonka jälkeen luovutimme kulkulätkät ja lähdimme kotiin. Tiina toivotti meidät tervetulleeksi myös myöhemmin vaikka vain kahville, jos lähistöllä liikumme. Kiitos Martela, Tiina, Anniina ja muu henkilökunta.

OMA ARVOSANA

Yhdeksän, vaikka tätäkään ammattia ei päivässä opita. Arvosana tulee siitä, että suoriuduimme annetuista tehtävistä ja opimme paljon uutta : )

MITÄ OPIN?

Opin mitä myyntiassistentin työnkuvaan kuuluu, miten työtilat suunnitellaan, mitä Martela tekee, miten erilaiset materiaalit poikkeavat keskenään ja ennen kaikkea sen, että monitilatoimisto on nykyaikaa!

KENELLE AMMATTI SOPII?

Ammatti sopii kaikille asiakaspalvelusta ja myynnistä pitäville ihmisille. Lisäksi assistentin tulee hallita useita asioita samaan aikaan, tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osattava priosioida tehtävät kiireellisyysjärjestykseen.

Järjestelmästä voi varata oman työtilan, mutta pakollista se ei ole. Tästä löydät myös missä työkaverisi on.

Järjestelmästä voi varata oman työtilan, mutta pakollista se ei ole. Tästä löydät myös missä työkaverisi on.

Martela tarjoaa työntekijöille kuntosalin sekä hierontaa

Martela tarjoaa työntekijöille kuntosalin sekä hierontaa

Silta

Silta

Rekvisiittaa

Rekvisiittaa

Mauri Murto

Mauri Murto

Eristetty puhelinkoppi, jossa voit puhua rauhassa ilman äänimelua tai että kukaan kuulee

Eristetty puhelinkoppi, jossa voit puhua rauhassa ilman, että kukaan ulkopuolinen kuulee

Jokainen voi valita oman työpisteen tarpeen ja mielialan mukaan

Jokainen voi valita oman työpisteen tarpeen ja mielialan mukaan

Kahvia, aamiaista ja lounasta

Kahvia, aamiaista ja lounasta

Päivän innokkain asiakas Vili

Päivän innokkain asiakas Vili

Pieni osa valikoimaa

Pieni osa valikoimaa

Sisääntuloaula

Sisääntuloaula

Reetta Lukka

Reetta Lukka

Seisontamatto

Seisontamatto

Nelikerroksiset toimitilat

Nelikerroksiset toimitilat

Uutta mallistoa

Uutta mallistoa

Rekvisiittaa

Rekvisiittaa – – (kuvat Studio ihana)