Sain Suunnon kellon lahjaksi pääsponsori VMP Varamiespalvelulta projektini alussa, joten nyt oli hauska päästä duuniin myös Suunnolle. Näimme paljon sellaista, jota ei saanut yrityssalaisuuksien nimissä kuvata, tai ei ainakaan julkaista. Työpäivästä jäi hyvät muistot, ja näin kirjoitin päivän jälkeen.

Keskiviikkona oli projektini 20. työpäivä, ja tämän työpäivän tarjosi Suunto. Duunipaikka oli Suunnon pääkonttorilla Vantaalla, ja sinne saavuttiin sovitusti 8:30. Alkukättelyjen jälkeen mentiin kahville, ja sitten puettiin päälle valkoiset ESD-turvakengät, jotka noudin päivää aikaisemmin Varamiespalvelun konttorista (duuni tuli VMP:n järjestämänä). Päivän pomomme oli varaston esimies, Jarmo Juusola. Minun ja Eliaksen titteliksi tuli logistiikkakoordinaattori.

Jarmo Juusola

Jarmo Juusola

SUUNTO

Suunnon menestystarina alkoi jo 1930-luvulla, kun epätarkkoihin kompasseihin kyllästynyt Tuomas Volhonen keksi nestetäytteisen kompassin. Volhonen patentoi nestetäytteisen kompanssin vuonna 1932, ja kolme vuotta myöhemmin alkoi valmistus. Suunto merkittiin kaupparekisteriin 1936. Volhonen menehtyi vuonna 1939, mutta yritys jäi elämään hyvän tuotteen ansiosta.

Vuonna 2016 Suunto tunnetaan ympäri maailmaa paitsi kompasseista, myös urheilukelloista ja sukellustietokoneista. Kaikki Suunnon tuotteet suunnitellaan, testataan ja valmistetaan Suomessa. Suunto työllistää satoja ihmisiä.

Tiedättekö miten Suomalainen sotilas, luutnantti Norrback selvisi hengissä tarkka-ampujan luodista kompanssin ansiosta? Lue tämä mielenkiintoinen tarina Suunnon historiasta täältä, ja katso täältä lisää yrityksestä ja sen tuotteista.

Tuomas Volhonen

Tuomas Volhonen

PÄIVÄNI LOGISTIIKKAKOORDINAATTORINA

Päivä alkoi siis aamukahvilla 8:30, jonka jälkeen Juusola esitteli meille Suunnon toimitiloja. Oli hauska nähdä ja huomata, että näin suureksi kasvanut yritys ei ole siirtänyt toimintojaan ulkomaille. Saman katon alla oli suunnittelutiimi, testaus ja valmistus. Suunto lupaa asiakkailleen, että ennen 12 tulleet tilaukset kerätään ja lähetetään vielä saman päivän aikana. Tähän liittyi myös päivän ensimmäinen duunimme. Meidät luovutettiin team leader Jaanan vastuulle, ja sitten alkoikin jo ensimmäisen tilauksen kerääminen.

A01, D03-04(B), x2-L01-02… Siis mitä? Ihan heti ei meinannut aueta mistä tuotteita lähdetään keräämään, mitä kerätään ja mihin kerätään. Tavaraa on kahdessa eri kerroksessa, joten Jaana lähti meidän kanssa keräämään ensimmäistä tilausta. Ohjeistus tuli niin nopeasti, että kaikkea en oikein sisäistänyt yhdellä kertaa. Tilauksen tuotteet saatiin kuitenkin kaikki keräilykärryyn, jonka jälkeen mentiin koneelle kuittaamaan keräily valmiiksi. Keräilykärry siirrettiin pakkaamon puolelle, ja sitten lähdettiin keräämään uutta tilausta. Jaana pyöri apuna jonkin aikaa, mutta sitten avuksemme nakitettiin Seija. Kun kymmenkunta tilausta oli kerätty, alkoi homma luistamaan ja kooditkin selvisi. Meitä ei enää tarkkailtu, vaan poimimme oma-aloitteisesti uusia tilauksia, keräilimme ja piippasimme ne lähetysvalmiiksi. Kaikki taisi mennä jopa ilman virheitä, tai näin ainakin luulen : )

Keräilyä

Keräilyä

Keräilykuittaukset ja Jaana

Keräilykuittaukset ja Jaana

Kello läheni puoltapäivää, joten Juusola haki meidät lounaalle. Menimme Suunnon omaan ruokalaan, ja tarjolla oli tällä kertaa perunaa, jauhelihakastiketta, kalaa, salaattia, leipää ja virvokkeita. Maha täyteen ja siitä tuotannon puolelle ihmettelemään robottia, kasaamista ja testaustapoja.

Vaikka Suunnon tuotteet kasataan ihmiskäsin, oli joukon keskellä myös yksi robotti. Kaikkihan tietävät esimerkiksi kompassissa ne punaiset viivat ja merkinnät, eikö niin? Tämä ihmisen jatke teki juuri nämä merkinnät. Robotti otti muoviosat pöydältä, maalasi niihin merkinnät ja pisti osat pakettiin. Oli hauska nähdä robotin työskentelyä livenä. Tuotteiden kasaaminen taas tapahtui tiimityönä ihan oikeiden ihmisten kanssa. Kasaaminen oli aika pitkälti sellaista kun ajattelinkin, mutta erityistä tarkkuutta se vaatii, ja silti pitää olla tehokas. Erikoisinta oli kuitenkin sukellustietokoneiden testaaminen. Itse sanoin näitä sukelluskelloiksi kun ranteeseen ne laitetaan, mutta se ei ole kuitenkaan kello, vaan tietokone. No enivei, niiden testaaminen oli yllätys. Jokainen valmistuva sukellustietokone upotetaan veteen, ja niiden toiminta testataan jopa sadan metrin syvyyttä vastaavassa vesilaitteessa. Suunnon pitää tarkistaa laitteet huolella, sillä niistä saattaa olla sukeltajan henki kiinni. Uppotestin jälkeen jokaisen laitteen lasi tutkitaan huolella, jotta yhtään vettä ei pääse sisälle. Testiä tehostetaan vielä tiputtamalla kylmää vettä näytölle, jotta nähdään huurustuuko lasi. Yritys joka valmistaa 70% näistä laitteista koko maailmassa, ei voi koskaan olla liian huolellinen. Valitettavasti tuotannon puolelle ei saatu kuvauslupaa yrityssalaisuuksien vuoksi, mutta robotti sentään suostui kuvattavaksi.

Robotti työssään

Robotti työssään

Jokainen meistä on varmasti saanut joskus pienen sähköiskun ovenkahvasta tai vaikka hissin napista. Tätä kutsutaan myös ”kipinäpurkaukseksi”. Suunnon tuotannon puolella jalassa piti olla ESD-turvakengät ja päällä sähköisyyttä estävä takki, jotta ei tapahtuisi juuri näitä kipinäpurkauksia. Kipinäpurkaus, eli pieni sähköisku voi vahingoittaa pieniä sähkölaitteita ja piirilevyjä. Tämän vuoksi oikeanlaiset välineet ovat pakolliset.

Tuotannosta mentiin lähettämöön, eli paikkaan jossa keräilijöiden keräämät kamat pakataan ja lähetetään asiakkaalle. Keräilykärryissä on väriviuhka, josta näkee pitääkö tuotteet saada lähtemään saman päivän aikana vai seuraavana päivänä. Kun tuotteita lähdetään pakkaamaan, ensimmäiseksi piipataan tilauslomakkeen viivakoodi, jonka jälkeen tietokone näyttää mitä tilauksessa kuuluu olla. Seuraavaksi valitaan sopivan kokoinen pakkaus, ja ennen pakkaamista piipataan vielä viivakoodinlukijalla jokaisen lähtevän tuotteen EAN-koodi (enari) sekä sarjanumero. Kun tilaus on pakettu ja kuitattu koneelle, printteri sylkee ulos pakettiin laitettavan lähetyslistan sekä osoitekortin. Jos lähetys sisältää pattereita tai akkuja yli määrätyn rajan, pitää paketteihin liimata näistä kerrottavat tarrat. Kun kaikki on valmiina, lähetys siirretään liukuhihnalle.

Lähettämö

Lähettämöalue 5

Päivä jatkui lähettämössä ja keräilyssä melkein loppuun asti, mutta vähän ennen kun päivä oli pulkassa, siirryimme vielä tavaran vastaanottoon. Tällä osastolla taloon tulee tuotannossa tarvittavia osia, ja tavaran vastaanoton tehtävänä on hyllyttämisen lisäksi tarkistaa, että kaikki osat on tulleet oikein, ja että tietty osa näistä menee laadunvalvontaan testattavaksi. Lähettämössä Marjaana opasti meitä miten automaattivarasto toimii ja miten laitteiden osat toimitetaan tuotannon käyttöön. Ehdimme tätä tekemään vain hetken, sillä Juusola haki meidät loppupalaveriin.

Loppupalaverissä käytiin läpi työpäivän tapahtumia, Suunnon historiaa, tuotevalikoimaa ja meidän mahdollisia lisäkysymyksiä. Katsoimme myös Suunnon sisäiseen käyttöön tarkoitettua yritysesittelyvideon ja mietimme, voisimmeko tulla vielä toiseksi päiväksi hommiin eri osastolle ja eri tittelillä. Suunnossa olisi ainakin kaksi osastoa jotka kiinnostavat minua: suunnittelu ja testaus. Erityisesti testitiimi olisi mielenkiintoinen, siellä kun testataan mitä kaikkea Suunnon tuotteet kestävät erilaisilla testeillä.

Kiitos Suunto ja koko henkilökunta. Päivä oli hauska ja tekemistä riitti.

KENELLE AMMATTI SOPII?

Jos pidät itsenäisestä työskentelystä, olet huolellinen, pystyt nopeaan työskentelytahtiin, kunto kestää olla koko päivä jalkojen päällä ja muistisi on edes kohtalainen, tämä saattaisi olla sinulle hyvä ammatti. Mikäli haluat töihin Suunnolle, niin talossa on hyvä työporukka, superpuhtaat tilat, rento ilmapiiri ja hyvä musiikki. Työ ei ole stressaavaa, mutta kaikkien pitää huoletia siitä, että päivän lähetykset lähtevät ajallaan.

Suunnon hienot tilat

Suunnon hienot tilat

Keräilyvaunut nousee hissillä. kerääjät portaita :)

Keräilyvaunut nousee hissillä. kerääjät portaita 🙂

Pikkulähetysten kuittaus ja Seija

Pikkulähetysten kuittaus ja Seija

"Ei saa kuvata" ;)

”Ei saa kuvata” 😉

Henkilökunnan kuntosali

Henkilökunnan kuntosali

Volvo Ocean

Volvo Ocean

Pääkonttori

Pääkonttori – (kuvat Studio ihana)