Kun polttimo palaa, ajan yleensä vaihdattamaan sen. Kun autolle pitää tehdä mitä tahansa, vien sen yleensä ammattilaiselle. Toki osaan lisätä jäähdytinnesteet, täyttää pissapojan säiliön ja lisätä öljyä, mutta juuri muuta en ole itse tehnyt. Sitä varten on ammattilaisia, ja sellainen olin myös minä kuudentena päivänä : ) Oppisin paljon, oli ihan sairaan mukava päivän pomo ja pääsin tekemään pikahuollossa jotain itsekkin. Lue miten päivä kuusi meni.

Projektin kuudes päivä on paketissa, se vietettiin Malminkartanon Autohuollossa (Fixus). Saavuimme paikalle sovitusti kello 7:50. Vastassa meitä piti olla Jarmo Hannula, mutta hän joutui tuuraamaan toiseen toimipisteeseen, joten meidät ohjattiin Erkin riesaksi. Erkki oli puhelias savolainen, joten tutustuminen kävi erittäin heposti 🙂 Duuniksi tuli hoitaa pikahuoltoon tulevia autoja. Päivän titteli oli siis autonasentaja. Ja ihan vinkkinä, jos autosi tarvitsee pikahuoltoa Helsingissä, suosittelen viemään sen Malminkartanon Autohuoltoon.

Erkki työssään

Erkki työssään – (kuvat Studio ihana)

AUTONASENTAJA

Autonasentaja korjaa ja huoltaa autosi. Autonasentajan ammatti vaatii useinmiten autoalan perustutkinnon, eikä kokemus autoista ole ainakaan haitaksi. Korjaamon palveluita ovat esimerkiksi määräaikaishuollot, mittaukset ja säädöt, vaihto- ja asennustyöt sekä peltikorjaukset. Korjaamoilla tehdään myös esimerkiksi rengastöitä.

MALMINKARTANON AUTOHUOLTO

Malminkartanon Autohuolto on osa koko maan kattavaa Fixus-ketjua, ja heiltä saatte luotettavaa sekä ammattitaitoista huolenpitoa kaikille automerkeille. Yritys on toiminut pitkään, ja se tunnetaan laadukkaana autokorjaamona. Olipa kyseessä pieni hulto tai iso remontti, kannattaa kysyä tarjous Malminkartanon Autohuollosta. Yritykseltä saatte myös opetuspolkimien asennukset, ja tarvittaessa voitte myös lainata poljinpaketin.

Siirrty tästä Malminkartanon Autohuollon kotisivuille.

PÄIVÄNI AUTOASENTAJANA

Kello 7:50 saavuimme Eliaksen kanssa yrityksen toimitiloihin Ristipellontielle. Koska itse johtaja ei pässyt paikalle, meidät ohjattiin Erkin haltuun. Savolainen otti meidät hyvin ja äänekkäästi vastaan, ja duunit alkoi samalla sekunnilla. Vietimme päivän pikahuollossa.

Päivän ensimmäinen homma oli vaihtaa hyvin palvelleen Volvon öljyt. Eli auto pukille ja ylös. En ole ikinä ennen tehnyt öljynvaihtoa, en edes omaan autoon, joten tämä oli sinänsä uusi kokemus. Tietenkin oli pieni haju miten homma tapahtuu, mutta se on eri asia kun osaaminen 🙂 Erkin opastuksella se kuitenkin kävi suhteellisen helposti. Vaihdon jälkeen uusi suodatin paikoilleen ja uutta öljyä sisään. Nopea toimenpide.

Seuraavaksi tehtävänä oli vaihtaa ajovalopolttimot Peugeottiin, minkä lisäksi Pösölle tehtiin päästömittaukset ja OBD (”On-Board Diagnostics”). Päästömittaukset tulee suorittaa aina ennen katsastusta, mikäli auto on käyttöönotettu vuonna 1978 tai sen jälkeen (dieseleissä vuosi on 1980 tai sen jälkeen). OBD-tarkistus tehdään pääsääntöisesti 2001 tai sen jälkeen käyttöönotetuille bensiinikäyttöisille autoille.

OBD-mittauksessa tutkitaan auton oman ajoneuvotietokoneen tallentamia tietoja, ja se on määrätty pakolliseksi 2004 alkaen. Mittaus tehdään yleensä ennen katsastusta. Mutta niin, Pösö meni läpi kaikista testeistä joten auto ulos ja uusi sisälle.

Päivän aikana tehtiin useampi öljynvaihto ja ajovalopolttimoiden vaihto. Polttimon vaihtaminen ei aina ole niin yksinkertaista. Joillakin automerkeillä vaihtaminen on helppoa, – aukaistaan vain konepelti ja otetaan rikkinäinen polttimo irti. Toisissa merkeissä taas pitää purkaa enemmän tai vähemmän tavaraa pois edestä, ja joissakin irrotettiin eturengas jotta polttimoon päästiin käsiksi. En ymmärrä miksi vaihtaminen on tehty joillakin niin hankalaksi.

Autoja kävi pikahuollossa tasaiseen tahtiin, eli tekemistä riitti koko ajan. Mieleen jäi erityisesti Hyundai (muistaakseni Gets) jolla oli ajettu 430 000 kilometriä. Siis pienen pieni cityauto reilun litran koneella. Tämä on aika miehekäs luku pienelle autolle! Nämä kilsamäärät on iso haaste isommallekkin autolle, joten tämä oli aika erikoinen tapaus, varsinkin kun auto oli hyvässä kunnossa. Hyundai sai uudet öljyt ja sitten se lähti keräämään lisää kilometrejä.

Kello meni nopeasti, ja pian päivä tulikin jo päätökseen. Oli aika siirtyä kotiin kirjoittamaan blogia. Tämä oli hauska päivä ja voisin mennä kyllä toistekkin.

Hyvin palvellut pikkuauto

Hyvin palvellut pikkuauto

OMA ARVOSANA

Päivä oli rattoisa ja tekemistä riitti, ja vaikka huoltohommat ei ihan ammattiottein vielä sujunut, päästäisi itseni ja Eliaksen seuraavalle luokalle 🙂 Voisiko sanoa että olimme kehityskelpoisia, ainakin pitkällä aikajänteellä.

MITÄ OPIN?

Savolainen kertoi töiden ohessa todella, todella paljo autojen huoltamisesta ja korjaamisesta. Uskallankin sanoa, että tänään opittiin erityisen paljon. Kiitos vaan Erkille.

KENELLE AMMATTI SOPII?

Tähän voi oikeastaan sanoa vain, että mikäli olet kiinnostunut autoista, unelma-ammattisi saattaisi olla autohuoltaja. Mikäli menet duuniin Malminkartanon Autohuoltoon, niin huumorintajukaan ei ole pahasta 🙂 Letkeää mutta erittäin ammattitaitoista henkilökuntaa.

Huoltohommia

Hitsin hitsi

Kaikki näyttää haalareissa ihan Muumilta :)

Kaikki näyttää haalareissa ihan Muumilta 🙂

Malminkartanon Autohuolto

Aikansa palvelleet

Fixus hoitaa

Fixus hoitaa

10pieni

Päivä Malminkartanon Autohuollossa ja polttimon vaitotyö

Ja taas palaa valot!

Ja taas palaa valot!