Tänään arvostelussa on verkkokauppa Sarenza. Kauppa on minulle täysin uusi tuttavuus, vaikka olenkin ehkä mainoksia joskus nähnyt netin ihmeellisessä maailmassa. Kun verkkokauppa on itselleni uusi, sitä on mukava testata ja siitä on kiva tehdä arvostelu. Tehtäväni on löytää mieleiset tennarit ja tilata ne. Sarenza myy netin kautta kaikissa Euroopan unionin valtioissa (Kyprosta ja Maltaa lukuun ottamatta) sekä Sveitsissä. Yrityksellä ei ole kivijalkamyymälöitä.

Tuttuun tapaan tutustun ensin verkkokaupan visuaaliseen ilmeeseen, ja se miellyttää minua. Kaikilla suurilla kaupoilla on nykyään hyvin pelkistetty sivu, suurta fonttia ja turhat höpinät on karsittu minimiin. Näin myös Sarenzalla (tosi vaikea nimi näin suomalaiselle).

Seuraavaksi testataan toiminnallisuus. Itse saan tilata testini johdosta haluamani tennarit, ja tiedänkin jo etukäteen mitä etsin. Pitää vain toivoa, että kengät löytyvät valikoimista, sillä monessa muussa paikassa ne ovat loppu. Yhdellä klikkauksella saan auki miesten tennarit, joka kertoo jotain helppokäyttöisyydestä. Valikoimissa on lähes 3000 eri mallia, huh. No, luulisin täältä ainakin löytyvät mieleiset tennarit jokaiseen makuun, mutta löytyykö niitä mitä etsin?

sarenza.fi

Vasemmasta reunasta löytää valikoita, joilla hakukriteeriä pystyy tarkentamaan. Valitsen oman koon, kengän merkin, värin ja ominaisuudeksi vielä ”korkeavartiset”. Nyt hakutulokseen sopii enää kahdet lenkkarit, ja toinen on juuri sitä mitä etsin. Löytyivät siis helposti 3000 tennarivalikoiman joukosta.

Seuraavaksi vahvistan koon ja lisään kengät ostoskoriin. Nyt sivusto tarjoaa lisäpohjallisia alennuksella, mutta skippaan tämän. Nyt kirjoitan osoitteeni ja valitsen noutopaikaksi Verkkokauppa.comin, jossa on PostNord-noutopiste. Maksutapoina on kortti, Klarna (lasku tai osamaksu) sekä PayPal. Itse käytän tässä PayPallia. Vain nopea maksu ja tilaus on tehty. Toimitusajaksi verkkokauppa lupaa 3-4 päivää (pikatoimituksella paketin saisi 48 tunnin sisällä).

Plussana näen sivun helppokäyttöisyyden, suuren valikoiman (vaikka se voi olla joskus myös miinus, koska vaatteita ei jaksa katsella satoja sivuja), hyvät maksutavat sekä sen, että tuotteilla on SADAN vuorokauden palautusoikeus. Tilaajan ei tarvitse myöskään tehdä tuskallisia rekisteröintejä. Mutta meneekö kaikki putkeen loppuun saakka?

Tilauksen jälkeen saan sähköpostiini tilausvahvistuksen sekä seurantakoodin. Nyt ainakin olen varma, että maksu sekä tilaus on pennyt perille. Jään odottamaan lähetyksen saapumista.

Nike Air Force 1 Mid

Viisi päivää myöhemmin…

En ole saanut tekstiviestiä, sähköpostia enkä lappua luukusta. Tilausvahvistus on tallessa, joten katson seurantalinkistä missä paketti luuraa. Seurannan mukaan paketti on saapunut jo eilen noudettavaksi. Eilen olisin päässyt paketin noutamaan, mutta olen reilun viikon poissa ja paketti makaa nyt Verkkokauppa.comin toimipisteessä. PostNordilla ei ole livechattiä, joten soitan heidän asiakaspalveluunsa varmistaakseni, ettei paketti lähde takaisin reissuni aikana.

Minulla on huonoja kokemuksia PostNordista aiemmin, joten odotukset eivät ole nytkään ihan huipussa. Asiakaspalvelun puhelin hälyttää, mutta kukaan ei vastaa. Normaalisti en olisi jaksanut jäädä odottamaan viiden minuutin jälkeen, mutta tämän arvostelun vuoksi jään roikkumaan niin kauan, että joku vastaa. 27 minuuttia myöhemmin puhelimeen vastaa vihdoin hieman hengästynyt ja hölmistyneen kuuloinen nainen. Jäi mielikuva, että häntä ärsytti soittoni tai se, etten luovuttanut rinkutustani. Itse palvelu sujui loppupeleissä kuitenkin ok, vaikka ei nyt niin kamalan iloisissa merkeissä. Sain kuitenkin vahvistuksen sille, että paketti ei lähde takaisin reissuni aikana.

Ja taas viikko myöhemmin…

Palasin Helsinkiin, joten kävin noutamassa kengät kotiin. Jostakin syystä tykkään Nike Air Force 1 Mid -merkkisistä kengistä, ja nyt minulla on sellaiset valkoiset. Nämä sopii hyvin vaikka farkkujen kanssa Ruisrockkiin!

Olin kyllä supertyytyväinen verkkokauppaan, toimitusaikaan sekä Niken kenkiin. Mutta PostNord ei vain vieläkään toimi siten kun voisi odottaa. En ikinä saanut viestiä siitä, että pakettini on saapunut. Ottaen huomioon myös aiemmat huonot kokemukset ko. yrityksestä, niin voi olla, että joskus jää tilaamatta sellaisesta verkkokaupasta, joka on valinnut tämän kuljetusliikkeen yhteistyökumppanikseen.

SUOSITTELEN! 3,8/5 (jos olisi edes toinen kuljetusliike valittavana, niin sitten arvosanani olisi 4,4/5)