Foodora on arvosteltu tässä blogissa erikseen aiemmin loistavilla pisteillä, mutta nyt verrataan heidän ruokasovellusta kilpailevaan Wolt -sovellukseen.

Kumpikin sovellus toimii samalla tavalla. Asiakas avaa sovelluksen, valitsee haluamansa ruuat haluamastaan ravintolasta ja tekee tilauksen. Tilaus maksetaan sovelluksella tilauksen yhteydessä ja ruoka tulee kotiovellesi 20-60 minuutin sisällä. Normaalisti toimituksessa menee ainakin Helsingissä 30-45 minuuttia, riippuen hieman millainen ruuhka kuskeilla on. Joskus voi mennä parikin tuntia, mutta aika harvoin olen sellaiseen törmännyt. Foorodasta tilatut ruuat tulee perille fillarilähettien mukana lämpölaukussa, kun taas Woltin ruokalähetit toimittavat tilauksen autoilla.

Vertailussa ensimmäinen huomio on se, että Foodora ei osaa paikantaa osoitettani oikein. Tämä sama ongelma on muissakin kun kotiosoitteessani. Katu saattaa mennä oikein, mutta talo menee korttelitolkulla ohi. Wolt ei edes yritä paikannusta, asiakas saa heti kirjoittaa oman osoitteensa sovellukseen. Foodoran tapa olisi hyvä, jos se toimisi, nyt se enemmänkin ärsyttää ja hidastaa. Piste siis Woltille.

Foodorassa ja Woltissa on toki samoja ravintoloita, mutta myös eroja löytyy, sillä Foodoran tarjonta ei ole yhtä laaja. Esimerkiksi nyt arkipäivänä osoitteeseeni löytyy Foodorasta vain kaksi ravintolaa mistä voi tilata, mutta Woltilla on kymmeniä. Foodoran toimitusalue tietenkin on pienempi, kun lähetit liikkuvat fillareilla… mutta kaksi ravintolaa arkipäivänä lähes keskustan osoitteeseen, ei hyvä. Piste Woltille.

Toimitustapana Foodoran käyttämät fillarilähetit ovat loistava idea. Luonto kiittää ja lähettien kunto kasvaa. Toki tästä kärsii toimitusalue, mutta toimitusaikaan se ei juurikaan vaikuta, joskus fillarilla safkan saa nopeammin, kun autolla. En sitten tiedä onko fillarilla tuotu ruoka yhtä lämmintä, kun autolla kuskattu, mutta tähän saakka kaikki on ollut ihan ok. Piste menee ekoloogisuuden vuoksi Foodoralle. Oikeastaan, tästä saa 10 pistettä.

Kummassakin sovelluksessa on live-chat asiakaspalvelu. Hyvä idea, mutta toteutus vähän ontuu. Woltin asiakaspalvelu vastasi vuorokauden kuluttua chat-viestin lähettämisestä, vaikka oli normaali arki-ilta (että se ”livestä”). Palvelemassa oli sovelluksen mukaan useampi ihminen, mutta ilmeisesti nämä henkilöt tekevät tätä kotona muiden askareiden ohessa sivuhommana, joten aina eivät jaksa keskittyä. En tiedä, mutta LIVE-chatissa vuorokauden vastausaika on aika paljon.

Foodoraan asiakaspalveluun minulla oli ihan oikeaa asiaa. Lähetti toi vääränlaisen ruuan. Ei sitä mitä oli tilattu, eikä varsinkaan sellaista, mitä haluaisin tai voisin syödä. Foodora ehdottaa, että palauttavat puolet rahoista. Foodora ei ehdota, että kuski toisi oikean ruuan, tai että palauttaisivat koko summan, koska ruokahan on väärä ja se jää syömättä. Tämä homma yltyy viikkojen kinaksi, jossa Foodora ei käsitä, että eivät he voi veloittaa sellaista mitä ei toimiteta. Foodora lopettaa parin viestin jälkeen vastaamisen ja vastuuta siirrellään paikasta toiseen. Foodora palautti lopuksi puolet ruuan hinnasta ja siinä kaikki. Jos tilaat Foodorasta kasvisruuan ja saat pihvin, tai haluat rasvaisen hampurilaisen mutta saatkin silakkapihvejä, rahoja tai oikeaa tilausta on turha vaatia. Tyydy siihen mitä saat. Itse en jaksanut enempää tuhlata aikaa tähän. Äänestän jaloillani (paitsi jos Woltilla kova ruuhka, voin käyttää silloin Foodoraa, en muutoin).

Kummankaan aspassa ei missään tapauksessa ole kehumista, mutta kahdesta pahasta Foodoralle -10 pistettä. Kerrottakoon kuitenkin tässä, että Wolt on kerran tuonut väärän tilauksen. Tuolloinkin aspan vastaaminen kesti, mutta Wolt palautti koko maksetun summan ja sain vielä syödä väärät ruuat, tosin vain puolet oli sellaista mitä pystyin syömään. Mutta Wolt toimi siten kuten odottaa voi.

Ruuan toimituksissa ei ole suuria eroja, Foodorankin setit ovat yhtä lämpimiä mitä autolla tuodut Woltin kuskaamat safkat. Kummallakin kuskit ovat lähes poikkeuksetta ulkomailta Suomeen tulleita, ja vain harva puhuu Suomea pakollisia ”moi” ja ”hei” -sanoja enempää. Vaikka nostan läheteille hattua kovasta hommasta, voi kielimuuri olla välillä esteenä, mikäli osoitteen löytymisessä on epäselvää. Sovellukseen voi kirjoittaa tarkemmat ohjeet kuskille, mutta se kannattaa tehdä englanniksi. Kuskilla on tietenkin asiakaspalvelun henkilöt auttamassa, mutta heillä ei ole aikaa odottaa vastausta vuorokautta. Kummallekin piste.

Ekologisuudesta huolimatta Foodora häviää tämän vertailun aika rankasti. Woltin toiminta-alue on laajempi = enemmän ravintoloita ja sovellus toimii yleisesti selkeämmin ja nopeammin. Hitaudesta huolimatta myös Woltin asiakaspalvelu on kirjaimellisesti asiakaspalvelua.